*

| 08:34 | Bert Mateboer

DAF Trucks trots op verleden

DAF bestaat deze maand negentig jaar. Dat feit grijpt de fabriek aan om de successen uit het verleden nog eens in de schijnwerpers te zetten. Bij DAF zijn ze trots op hun producten. En terecht.

Op 1 april 1928 begon de Nederlander Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven. De eerste opdrachten bestonden uit las- en smeedwerk voor de stad Eindhoven en voor lokale bedrijven zoals lampen- en radiofabrikant Philips. De crisis in de jaren 30 inspireerde Hub van Doorne en zijn broer Wim om hun dienstenpakket uit te breiden. De werkplaats groeide in 1932 uit tot een aanhangwagenfabriek. De bedrijfsnaam werd gewijzigd naar Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek, afgekort DAF.
De aanhangers en trailers die de kleine fabriek verlieten, onderscheidden zich dankzij het gelaste chassis door hun hoge laadvermogens. De lastechniek die werd toepast om deze trailers te maken, was in die tijd een unieke innovatie die zorgde voor een aanzienlijke gewichtsbesparing. Een andere unieke uitvinding was de DAF-containertrailer die werd ontwikkeld voor het snel laden en lossen van spoorwegcontainers en in 1936 zijn debuut beleefde. Dit zeer vroege voorbeeld van intermodaal transport maakte van DAF een van de eerste leveranciers van containertrailers ter wereld.

Een nieuw truckbedrijf was geboren

In 1949 werd de eerste DAF truck in productie genomen en veranderde de bedrijfsnaam in Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Een jaar later werd een speciale truckfabriek gebouwd en werd begonnen met de productie van truckchassis van drie, vijf en zes ton. De onderneming zoals we die vandaag kennen, begon vorm te krijgen.
Toonaangevend op het gebied van motorontwikkeling
In de beginperiode gebruikte DAF benzine- en dieselmotoren van Hercules en Perkins. In 1957 begon het bedrijf uit Eindhoven echter met het ontwerp en de productie van de eerste eigen motoren. Twee jaar later werd de DD575-dieselmotor verbeterd door er een turbocompressor aan toe te voegen – een baanbrekende prestatie. DAF introduceerde in 1973 als eerste de turbo intercooler. Die technologie werd in eerste instantie ontwikkeld om te voldoen aan de vraag naar hogere motorvermogens en een lager brandstofverbruik, maar bleek ook onmisbaar bij het realiseren van schonere uitlaatgassen. In de jaren 80 introduceerde DAF ATi: Advanced Turbo Intercooling. ATi zorgde voor nóg meer vermogen en een nóg hogere efficiëntie door een verdere verfijning van de inspuittechnologie en een geoptimaliseerde vorm van de verbrandingskamer.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie