DAF steekt miljard in Euro 6
In totaal investeert DAF een miljard euro in de nieuwe generatie Euro 6-trucks.
Dat heeft DAF-topman Harry Schippers laten weten in een interview met het Financieele Dagblad.
DAF wilde eerder nog niet ingaan op onze vraag hoeveel geld DAF had geïnvesteerd in de nieuwe XF, een belangrijk onderdeel van het Euro 6-truckprogramma. Alles bij elkaar is het dus een miljard en daarmee loopt DAF in de pas met de concurrentie, alhoewel er wel verschillen zijn. Mercedes Benz investeerde bijvoorbeeld een miljard alleen al in de ontwikkeling van de nieuwe Actros, en nog eens een miljard in het herontwerpen en aanpassen van productielijnen.
Ook daar investeerde DAF in. Want, “op termijn zullen Euro 6-trucks negentig procent van de productie van DAF omvatten. Euro VI is de toekomst van DAF”, aldus Schippers tegen het FD. Maar de strenge Euro 6-norm geldt natuurlijk niet overal. Op plekken buiten Europa worden DAF’s met Euro 5 of Euro 3-techniek verkocht.
MX-motor
DAF investeerde een deel van het miljard in de ontwikkeling van de nieuwe MX-13-motor. Interessant detail is dat in aanloop daarnaartoe de Amerikaanse versie van de MX-13-motor al aan de strenge Amerikaanse EPA10-norm voldeed, die tussen Euro 5 en 6 inzit. Die motor wordt door moederbedrijf Paccar aangeboden in Peterbilts en Kenworths in Noord-Amerika en worden inmiddels in Amerika geproduceerd.
Dichter bij huis heeft DAF in Eindhoven en Westerlo flink geïnvesteerd in aanpassingen van de productielijnen. Op alle lijnen kunnen nu alle voertuigen worden geproduceerd.
“De komst van Euro VI betekende ook dat we veel hebben moeten investeren in opleidingen”, zegt Schippers. Verder is veel tijd en geld gestoken in het vernieuwen van de cabines en de aandrijflijnen. Wat betreft de nieuwe XF hebben we daar onlangs al kennis mee gemaakt.
DAF-topman Harry Schippers spreekt journalsiten toe tijdens een persconferentie op de IAA, enkele minuten voor de onthulling van de nieuwe XF.
Euro 6 is duurder
Maar of de truck-verkopen nu aan zullen trekken, blijft de vraag. “Veel van onze klanten overwegen dit jaar toch nog een nieuwe Euro 5 te kopen. In die technologie blijven wij ook investeren. De Euro 6 is in aanschaf gemiddeld 11.000 tot 14.000 euro duurder. Bovendien zijn er onder transporteurs over de Euro 6 nog veel onzekerheden, zoals brandstofgebruik, (de invloed van) subsidies en de prijsniveaus die de fabrikanten hanteren”, legt Schippers uit.
Inmiddels zijn er in Nederland 520 Euro 6-trucks op kenteken gezet, vrijwel allemaal Mercedessen en Scania’s, de eerste twee merken om Euro 6 aan te bieden.
Subsidiepot is nog niet leeg
Uit dit aantal blijkt dat er wel een markt is voor Euro 6-trucks, maar dat die nog niet erg groot is. Voor DAF en Volvo, die beiden binnenkort starten met de productie van Euro 6-XF’s en FH’s, heeft dit in ieder geval één voordeel: de subsidiepot is nog niet leeg.
Staatssecretaris Atsma trok – na enige verwarring – 39 miljoen euro uit om transporteurs een subsidie van 4.500 euro per Euro 6-truck te verlenen. Deze subsidie-regeling loopt tot de pot leeg is, en anders tot eind dit jaar.
Schippers pleit ervoor de regeling door te zetten: “Het zou mooi zijn als de maatregel ook in 2014 van kracht zou zijn. Dan kun je de overgang op Euro VI gemakkelijker faciliteren.”