*

DAF start productie XF/CF bakwagens
| 15:27 | Truckstar Redactie

DAF start productie XF/CF bakwagens

DAF start de productie van drie-assige XF en CF-motorwagens in Euro 6-uitvoering.

DAF startte in april al de productie van 4×2 XF-trekkers en begon in juni met 4×2 CF-trekkers. Iets later volgden de 6×2-trekkers en 4×2 bakwagens.

Nu rollen ook de 6×2-motorwagens met enkel- of dubbellucht sleepas (in DAF-termen: FAR en FAS), gestuurde naloopas (FAN) en gestuurde voorloopas (FAG) van de band, gevolgd door een complete reeks trucks met dubbel aangedreven tandemstel (FAT).

DAF start productie XF/CF bakwagens
Het ziet ietwat Duits uit, deze FAN-combi voor bouwmaterialen, maar wendbaar is ie wel met de gestuurde naloopas.

Diverse sleep- en voorloopassen

Bij de FAR met sleepas met enkele montage wordt achter de aangedreven as met een technisch draagvermogen van 13 ton, een 7,5 tons sleepas toegepast. De betreffende CF- en XF-uitvoeringen lenen zich dan uitstekend voor bijvoorbeeld nationaal en internationaal koel- en vriesvervoer en met name ook volume- en groot-volume-transport.

De FAS-modellen hebben een 10 tons dubbellucht sleepas. De dubbele montage zorgt voor een hoge stabiliteit, belangrijk bij toepassingen met een relatief hoog zwaartepunt, zoals bij het transport van afzetbakken of vee. De CF en XF 6×2 FAR en FAS zijn overigens leverbaar met wielbases van 4,20 tot 5,90 meter.

De uitvoeringen met een gestuurde naloopas (FAN) geven de truck een hoge wendbaarheid. Daarmee leent de nieuwe Euro 6 CF FAN zich bij uitstek voor toepassing binnen de bebouwde kom, zoals voor het ophalen van huisvuil of de distributie van dranken.

Grote hoogteslag luchtvering vooras

Naast DAF’s bekende ECAS luchtvering op de achteras, kan nu ook de vooras worden uitgerust worden met luchtvering met extra grote hefhoogte. Dit is vooral voor de Duitsers interessant want die rijden veel met wissellaadbakken. Dit 6×2-type, de BDF, heeft dankzij de nieuwe luchtvering een hoogteslag voor van maar liefst 280 millimeter, en achter zelfs 285 millimeter. Door de grotere luchtcapaciteit gaat het heffen en dalen van het chassis nu bovendien aanzienlijk sneller en kan dat frequenter achter elkaar plaatsvinden.

Overigens biedt DAF nu ook af-fabriek complete BDF-oplossingen, waarbij het chassis compleet geleverd wordt met frame met twist-locks en de volledige elektrische installatie. Er is daarbij keuze uit een versie voor wisselbakken met een lengte tot 7,45 meter (afzethoogte: 1,32 m) en uit een variant die geschikt is voor bakken met een lengte tot 7,82 meter (afzethoogtes: van 1,12 tot 1,32 m).
6×2 bakwagens met gestuurde voorloopas.

RMO en huisvuildienst

Naast een reeks aan versies met naloopas gaan nu ook de nieuwe CF bakwagens met gestuurde voorloopas in productie (FAG). Deze trucks zijn speciaal bedoeld voor transporteurs die een hoog nuttig laadvermogen nodig hebben én maximale erfvriendelijkheid, zoals de RMO, maar ook de vuilnisophaaldiensten. Vóór de aangedreven as van dertien ton wordt een gestuurde as met een technisch draagvermogen van 7.5 ton gemonteerd.

Dubbel aangedreven tandemstel

Voor het zwaardere werk heeft DAF het bekende, acht-stangen dubbellucht-tandemstel. Je kunt ‘m met naafreductie bestellen als je geregeld ‘off road’ bezig bent, en met enkele reductie als dat slechts beperkt gebeurt.

Van de nieuwe Euro 6 CF is tevens een 6×4 FAT beschikbaar. Die leent zich perfect voor het vervoer van zand en grond, afvalcontainers, agrarische producten, beton en afzetcontainers. De 6×4 FAT is leverbaar met een maximale asbelasting van 9 ton op de vooras en technisch 26 ton op de tandem voor treingewichten tot 50 ton.

DAF start productie XF/CF bakwagens
Zware 6×4 FAT-configuratie.

CF Construction

DAF levert de 8×4 en 6×4 Euro 6-modellen ook in speciale Construction-versie met een eigen uitstraling en belangrijker: een oploophoek van 25 graden en een bodemvrijheid van 40 cm, mede dankzij de toepassing van ‘rechte’ assen.

DAF start productie XF/CF bakwagens
Deze jongen gaat de strijd aan met o.a. de FMX en Arocs!

Zelfde vernieuwingen en opbouwvriendelijk

Uiteraard hebben de nieuwe bakwagen-uitvoeringen van de Euro 6 XF en CF dezelfde vernieuwingen die DAF ook op de 4×2-trekkers introduceerde, zoals de nieuwe aandrijflijnen, compleet nieuwe voorwielophanging en nieuwe, nog efficiëntere assen.

Qua opbouwvriendelijkheid heeft DAF vooral ook veel aandacht besteed aan een de inrichting van het chassis. De SCR-unit en het roetfilter kunnen af-fabriek op meerdere plaatsen worden gemonteerd, afhankelijk van inzet en opbouw. De standaard AdBlue-tank is aan het chasis gemonteerd maar kan ook onder de slaapcabine gepositioneerd worden en er zijn meerdere mogelijkheden voor de opstelling van de accu’s.

Door de slimme plaatsing van al deze componenten zijn op de bakwagens brandstofvolumes tot 1.200 liter mogelijk maar ook vrije ruimtes aan het chassis tot 2,30 meter, ideaal voor montage van pompkasten of aggregaten.

De volledige elektrische installatie is opnieuw ontworpen met een optimale routing en een uitstekende bescherming. Bovendien zijn de elektrische en elektronische systemen die van belang zijn voor de opbouw, gegroepeerd en gescheiden van de voertuigfuncties, wat het werk van de opbouwer vergemakkelijkt. De bakwagens uit het nieuwe CF- en XF-programma zijn opgebouwd volgens de ‘Body Attachment Method’ (BAM), waarbij het chassis af-fabriek standaard beschikt over een specifiek gatenpatroon en is uitgerust met opbouwsteunen voor een ruime opbouwvariëteit en een nog eenvoudigere montage van de carrosserie.

Begin volgend jaar voegt DAF een reeks aan vier-assige motorwagens toe aan het programma, met enkele aandrijving voor zeer specifieke toepassingen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie