DAF spreidt levering Russische klant
Een grote Russische DAF-klant bestelde onlangs 700 nieuwe trucks, maar de betaling blijkt moeilijk.
DAF Trucks overweegt de levering van de 700 nieuwe trucks aan transportbedrijf Monopoly uit Sint Petersburg uit te spreiden over een langere termijn. Aanleiding is de Russische munt de roebel, die ten opzichte van andere valuta’s waaronder de euro, sterk in waarde gedaald is.
Europese trucks nu bijna twee keer zo duur
Dat meldt het Financieele Dagblad (FD). Voor Russische transportbedrijven zijn trucks uit Europa nu bijna twee keer zo duur geworden in aanschaf. Nieuwe DAF’s moeten in euro’s worden afgerekend.
DAF zegt tegen het FD dat men in gesprek is met Monopoly, dat tijdens de IAA 2014 een koopcontract voor 700 nieuwe DAF XF’s ondertekende, (zie foto).
Lees ook: Russische transporteur tekent voor 700 DAF’s.
“We zijn in gesprek met de klant en bekijken wat de mogelijkheden zijn. Een van de opties is inderdaad de levering over een langere termijn te spreiden”, aldus een woordvoerder van DAF.
Honderd procent vooruitbetaling
DAF Trucks levert ondanks de recente spanningen en devaluatie van de roebel nog wel aan Russische afnemers. Maar men eist wel honderd procent vooruitbetaling.
DAF is sterk gebaat bij een goede oplossing met Monopoly. Het transportbedrijf wil een langdurige samenwerking aangaan met DAF en het Russische DAF-dealernetwerk.
Naast het over langere tijd spreiden van de levering zou een andere oplossing een herstel van de roebel zijn. “Wij gaan er zeker van uit dat de Russische markt zich vroeg of laat herstelt. Het is een grote markt met veel groeipotentieel voor DAF”, aldus DAF tegen het FD.
Truckproductie omlaag
Overigens gaat bij DAF de truckproductie terug van 164 naar 140 stuks per dag. Hierdoor verliezen tussen de twee- en driehonderd uitzendkrachten in Eindhoven hun baan, en nog eens honderd in het Belgische Westerlo, waar assen en cabines worden geproduceerd. Het personeel in Westerlo gaat daarnaast per drie weken twee dagen minder werken. Oorzaak is naast de moeizamere afname van nieuwe trucks in Rusland, ook het uitblijven van herstel in Europa.
Ook bij Scania in Zwolle gaat de productie per 5 januari iets omlaag.