DAF lanceert nieuwe CF en LF
| 17:14 | Truckstar Redactie

DAF lanceert nieuwe CF en LF

DAF heeft de nieuwe CF en LF gepresenteerd op de Commercial Vehicle Show in Birmingham in Engeland.

De CF is het middenmodel van DAF, is erg populair in veel landen in Europa en krijgt nu, in de aanloop naar Euro 6, een enorme update.

De belangrijkste wijziging is natuurlijk de stap van Euro 5 naar Euro 6. Eveneens belangrijk is de nieuwe MX-11-motor, waarvan je kunt kunt zeggen dat die eigenlijk voor de CF gemaakt is, maar die ook in de nieuwe XF te krijgen zal zijn. Verder krijgt de CF de verbeterde AS Tronic geautomatiseerde bak van de nieuwe XF en ook de verbeterde twaalf versnellings-handbak.

Maar in eerste instantie valt vooral het uiterlijk op van de nieuwe CF. Dat is afgeleid van de nieuwe XF. De grote grill – ook al is ie iets anders afgewerkt – heeft de zelfde vorm als die van de XF, en misstaat de CF zeker niet.

Ook de nieuwe koplampen van de XF vinden we terug op de CF. Die heeft echter wel eigen, unieke LED hoofdverlichting, en in de units geïntegreerde LED daytime running lights.

DAF lanceert nieuwe CF en LF
De hele familie op een rijtje. Alle types hebben de aluminium naamplaat boven de grill gekregen.

Cabine
Het stuur en de DAF Driver Performance Assistant, zijn eveneens nieuw, net als de stoelen. Tevens werd het dashboard opnieuw ingericht. Verder zijn er behalve de geknikte raamstijl in de zijruit en de cabinelijnen maar weinig dingen gelijk gebleven. Onder de cabine zijn veel zaken nieuw zoals de indeling van het chassis en de cabine-ophanging, die een beter rijcomfort moet garanderen.

Voor combinatiegewichten tot 44 ton, waar de CF voor bedoeld is, en koppels tot 2.300 Nm, is op de Euro 6 CF  een nieuwe, lichtere achteras leverbaar. Voor de ophanging ervan wordt een Stabilink-constructie toegepast, waarin de functie van stabilisator is geïntegreerd. Dat scheelt gewicht en zorgt voor een hoge stabiliteit. Ook de nieuwe montageplaat voor de koppelschotel, de slimme montage van de accubakken en de nieuwe stuurinrichting betekenen gewichtsvoordeel. Verder is de vooras nieuw.

Handbak of AS Tronic
De CF wordt standaard geleverd met een handbak met zes, negen of twaalf versnellingen. Als optie is de handbak met zestien versnellingen leverbaar, of de veel gekozen AS Tronic geautomatiseerde bak, die overigens ook met zestien versnellingen beschikbaar is.

Ook wat motorvermogens betreft is er wat te kiezen bij de nieuwe CF. De PX-7-motor is de lichtste motor met vermogens tussen 220 en 310 pk. De nieuwe 10,8 liter MX-11-motor krijgt vermogens van 290, 330, 370, 400 en 440 pk. DAF’s zwaarste motor, de MX-13 is ook in de CF levervaar met vermogens van 410, 460 en 510 pk.

DAF start de productie van de nieuwe DAF CF Euro 6 met MX-13-motor in juni 2013, gevolgd door de versies met MX-11-motor in het najaar. Begin 2014 wordt aan het CF-programma vervolgens de PX-7-motor toegevoegd.

Er valt nog veel meer te vertellen over de nieuwe CF. Lees daarvoor de komende Truckstar.

LF maakt DAF-familie compleet
De LF is op vergelijkbare wijze vernieuwd en maakt de nieuwe Euro 6-familie van DAF compleet.

DAF lanceert nieuwe CF en LF

De lichte distributietruck (7,5 tot 19 ton) heeft een nieuw ontworpen, stijver chassis geschikt voor 19 ton totaalgewicht. Daarop rust de vernieuwde LF-cabine die een stoer, nieuw front heeft en binnen een geheel nieuw dashboard. Ook de LF heeft het nieuwe DAF-stuur en de nieuwe generatie stoelen.

DAF lanceert nieuwe CF en LF
Het dashboard

De motorenkeuze begint bij de LF met de 150 pk-uitvoering van de 4,5 liter PX-5-motor. Die is eveneens leverbaar met vermogens van 180 en 210 pk. Daarnaast is de 6,7 liter PX-7-motor beschikbaar met vermogens van 220, 250, 280 en 310 pk.

DAF claimt dat het verbruik van alle Euro 6-motoren op hetzelfde niveau ligt als dat van de Euro 5 (ATe)-versies. Alle motoren hebben nu common rail-technologie, een turbo met variabele geometrie, EGR en SCR.

De nieuwe LF Euro 6 gaat in november 2013 in productie.

Overigens is het geen toeval dat DAF de auto’s in Engeland aan de wereld presenteert. De CF85 is daar de best verkochte truck en wordt al jaren achter elkaar uitverkozen tot beste vloottruck. Bovendien werd de eerste LF in Engeland ontworpen en ook gebouwd in de Leyland-fabriek in Lancashire. DAF produceert daar nog steeds de LF en assembleert daar tevens enkele andere modellen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie