DAF en TNO in ‘platooning’-demonstratie
DAF en TNO hebben een zogeheten ‘platooning’-demonstratie gegeven onder de naam EcoTwin.
De EcoTwin platooning-demonstratie vond plaats in Helmond. Een autonoom rijdende truck volgde een andere truck op ongeveer een seconde met veertig kilometer per uur. De chauffeur in de autonoom rijdende truck hoefde geen gas te geven, niet te remmen en niet te sturen.
Plots stopt de voorste truck voor een groen verkeerslicht. De volgtruck staat gelijktijdig stil. De EcoTwin platooning-demonstratie werd uitgevoerd op een afgezet stuk van de N270, voor de deur van de Automotive Campus in Helmond.
Laten zien wat de techniek kan
Het doel van de EcoTwin-demo is te laten zien aan de wereld dat de hedendaagse techniek in staat is de tweede truck op korte afstand de leading truck te laten volgen. Via draadloze communicatie zijn de twee voertuigen met elkaar verbonden.
Tijdens de demonstratie werd plots geremd en gestopt voor een groen stoplicht. Duidelijk was te zien dat de tweede truck gelijktijdig met de eerste truck in de ankers ging en op dezelfde afstand tot stilstand kwam. Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz-van Haegen was aanwezig bij de demonstratie, net als onlangs bij een platooning-demo van Scania.
De volgtruck is uitgerust met zogeheten ‘actuators’ die de truck laten sturen, remmen en het gaspedaal bedienen.
Er is bewust gekozen voor ‘two-truck platooning’, om geen ondoordringbare kolonnes – muren – van rijdende voertuigen op de weg te hebben. Voor deze demonstratie was een deel van de N270 in Helmond echter voor het overige verkeer afgesloten.
De voordelen:
Het is mooie techniek en mooi om te zien. Bovendien kan er volgens DAF tot tien procent brandstof bespaard worden en het is mooi dat de Nederlandse automotive industry hiermee voorloper wil zijn. Dat kan werk en geld opleveren. Het Rotterdamse Havenbedrijf heeft al aangegeven de routes op de Maasvlakte voor truck-platooning open te willen stellen.
Maar wat heb je er als chauffeur aan?
Maar wat heb je als chauffeur aan platooning en autonoom rijdende trucks? Je bent natuurlijk geen chauffeur geworden om je door je eigen truck te laten rijden.
Volgens Rob Appels van DAF zal de chauffeur zeker niet verdwijnen. “Het is een illusie om te denken dat de truck het helemaal over zal nemen”, zegt Appels. De chauffeur wordt echter meer een ‘operator’ en alleen op bepaalde wegvakken kan het platooning plaatsvinden.
Rol als piloot
“De chauffeur groeit langzaam naar een rol als piloot”, vult Bastiaan Krosse aan. Hij is program manager van het EcoTwin-project bij TNO. “De chauffeur krijgt juist een belangrijke taak”, zegt Krosse, die ook aangeeft dat het Verdrag inzake het wegverkeer (uit Wenen, 1968), verplicht dat ieder rijdend voertuig, tot aan paard en wagen aan toe, een bestuurder moet hebben. “Vliegtuigen vliegen ook niet zonder piloten, ook al kunnen toestellen prima zelf vliegen en landen.”
Efficiëntie en verkeersveiligheid
Maar waarom wil men dit? Krosse: “In de toekomst gaan we naar het efficiënter inzetten van vrachtwagens toe, maar ook efficiënter weggebruik. Daar past het platoonen helemaal in.”
“Tevens is er de verkeersveiligheid. Bij zo’n negentig procent van alle ongelukken speelt menselijk handelen een rol. Daarbij is het niet noodzakelijkerwijs de vrachtwagenchauffeur die een fout maakt. Maar als er wat gebeurt moet die wel razendsnel handelen. Een systeem kan dan nog sneller reageren”, aldus Krosse.
Maar ook daar zitten de nodige haken en ogen aan. Er kunnen namelijk gekke, onverwachte dingen gebeuren. Offert de truck op een kritisch moment zichzelf op, en mogelijk ook de chauffeur, door tegen een boom te klappen of rijdt hij over een plots overstekend hert of overstekende fietser heen?
Daarnaast zijn er nog talloze andere juridische uitdagingen en ook belangrijk: hoe wordt de salariëring van de chauffeur geregeld op het moment dat de truck autonoom rijdt? Staat de tacho dan op pauze of rust, of gewoon op rijden?
In 2020 zouden in Nederland de eerste transportbedrijven moeten gaan rijden en werken met platooning trucks op enkele trajecten. In het komende nummer van Truckstar gaan we dieper in op platooning en op de veranderende rol van de chauffeur. Wordt die beter of slechter, of gewoon anders?
Lees ook:
Eerste zelfrijdende trucks op de openbare weg