| 14:00 | Robert Servaas

DAF CF Hybrid in veldtest bij Peter Appel Transport

Om praktijkervaring op te doen met de CF Hybrid is DAF met transporteur Peter Appel een zogenaamde veldtest gestart. Appel heeft twee van deze innovatieve trucks in gebruik genomen voor de bevoorrading van supermarkten in centraal Nederland. De DAF CF Hybrid rijdt volledig elektrisch in stedelijke gebieden en maakt daarbuiten gebruik van dieseltechnologie.

De DAF CF Hybrid trucks zijn uitgerust met de  10,8 liter PACCAR MX-11-dieselmotor (450 pk), een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk) en een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen.

Opladen tijdens rijden of via laadstation
De elektromotor wordt gevoed door een 85 kWh batterijpakket. Dat wordt opgeladen tijdens het rijden op de dieselmotor. De elektromotor fungeert dan als generator en levert energie aan de batterijpakket. In de toekomst kan de batterij ook worden opgeladen bij een (snel)laadstation. Wanneer de batterij volledig is opgeladen heeft de DAF CF Hybrid – afhankelijk van het totaalgewicht van de combinatie – een volledig elektrisch bereik van 30 tot 50 kilometer, ruim voldoende om stedelijke gebieden mee in en uit te rijden, zonder dat er emissies uit de uitlaat komen.

Slim energie-management
Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de schone en efficiënte PACCAR MX-11-dieselmotor. Daarbij zorgt de hybride-technologie dankzij slim energie-management voor extra brandstofbesparing. Energie die wordt geregenereerd bij het gebruik van de motorrem en Down Hill Speed Control, wordt door de elektromotor namelijk gebruikt bij de ondersteuning van de dieselmotor. Dat komt het brandstofverbruik – en daarmee de CO2-uitstoot – ten goede.

Ook voor de langere afstand
“Samen met onze opdrachtgever Albert Heijn kijken we voortdurend naar mogelijkheden om onze CO2-footprint verder te verbeteren”, stelt Marcel Pater, wagenparkbeheerder van Peter Appel Transport, dat een vloot heeft van in totaal 680 trucks. “Daar waar elektrische vrachtwagens vooral geschikt zijn voor binnenstedelijke distributie, biedt de hybride-technologie mogelijkheden voor inzet op ook langere afstanden. In de steden rijden wij met de DAF CF Hybrid volledig elektrisch en door de aanwezigheid van de dieselmotor zijn ook ritten tussen de verschillende distributiecentra in binnen- en buitenland geen enkel probleem.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie