dachser
| 11:23 | Arjan Olsthoorn

Dachser breidt lijndienst naar Duitsland uit met LZV

De Dachser vestiging in Zevenaar heeft zijn vaste lijndienst wagenpark uitgebreid met een LZV-combinatie voor grensoverschrijdend vervoer naar Duitsland. De nieuwe zogenaamde ecocombi biedt 30% extra ruimte en draagt daardoor bij aan het verminderen van zowel verkeer als de uitstoot.

Sinds 2009 maakt Dachser in Nederland al gebruik van LZV’s. Vanaf heden rijdt er ook dagelijks een LZV op de een van de vaste lijnen naar de Dachser vestiging in Frankfurt, Duitsland. “We zijn zeer trots op deze nieuwe ontwikkeling”, zegt Stefan Raimondo, General Manager van Dachser Zevenaar Logistics Center. “Bij Dachser zijn we continu bezig met het verduurzamen en het efficiënt inrichten van onze logistieke processen. Dankzij de goede en intensieve samenwerking met onze vervoerder Van Ooij, hebben we dit samen mogen realiseren.”

Voordelen

De LZV’s bieden voordelen op het gebied van milieu en logistiek. Zo kan er wel 30% meer volume per rit worden geladen. De extra capaciteit vergt iets meer brandstof, maar daar staat tegenover dat Dachser jaarlijks op deze route 124 ritten uitspaart wat neerkomt op 60.750 kilometer. Dit bespaart 20.000 liter diesel en verminderd de CO2-uitstoot.

Andere wetgeving

In Duitsland zijn niet alle combinaties toegestaan en is de wetgeving anders dan in Nederland. Zo geldt er in Nederland bijvoorbeeld een andere regel met betrekking tot de draaicirkel ten opzichte van Duitsland. De TÜV-goedgekeurde LZV van Dachser is een motorwagen-dolly-oplegger van 25 meter lang met een gewicht van circa 13 ton. Hij heeft een extra wisselbak met een laadvermogen van circa 7 ton. De Actros ecocombi heeft een draaicirkel van slechts 12,5 meter en is uitgerust met een Wabco weegsysteem en een camerasysteem. Daarnaast zijn de chauffeurs opgeleid middels een theorie- en praktijkexamen bij het CBR en voldoen hiermee aan alle vereisten.

‘Win-win situatie’

Aat van der Meer, Managing Director van Dachser in de Benelux, is blij te zien dat de ontwikkeling van de LZV nu ook internationaal een vervolg krijgt. Dachser Nederland was een van de eerste expediteurs die in 2009 de LZV in gebruik nam. “Vanaf het eerste moment hebben wij een bredere internationale inzet ondersteund. Naast de grote brandstof- en CO2-besparing kan de inzet van de LZV, met name op de internationale routes, bijdragen aan het oplossen van het huidige en toekomstige chauffeurs te kort. Een win-win situatie dus.”

Volgens Raimondo ziet de toekomst van LZV er veelbelovend uit. “De verwachting is dat de nu al sterke groei van het aantal ecocombi’s nog verder zal toenemen. De stijgende dieselprijzen en eerdergenoemde besparingen dragen daar zeker aan bij. We zijn dan ook al bezig met het opzetten van een nieuwe LZV-lijn naar Duitsland.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie