Scania Groen Transport
| 15:17 | Arjan Olsthoorn

Coverstory: de Scania S520 van De Groen Transport

De Scania S520 van Mario Vroegop is een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. Deze speciale zwaartransporttrekker komt standaard uit de fabriek, en er worden maar weinig van gemaakt. De stoere Scania prijkt op de cover van onze Zwaar & Speciaal Transport Special.

Bestel de Truckstar Zwaar & Speciaal Transport Special hier!

Op maandagmorgen begint Mario aan een tour die hem uiteindelijk zal leiden naar Zuid-Frankrijk. Ik maak maar een klein deel van de reis mee, die begint in Tholen. Het is aardedonker als ik de vier treden van de Scania beklim. Achterop neem ik iets waar, waarvan ik vermoed dat het imposant is. Maar de duisternis verhult veel. In het donker rijden we naar Dronten. Onderweg vertelt Mario Vroegop vol enthousiasme over zijn auto, zijn trailer en zijn werk. Het span is net vijf weken oud, en alles wat ik beet pak, is nog nieuw. De spanbanden zijn nog niet uitgepakt, rubbers zitten nog in de plastic zak en de nutteloze asbak staat nog in zijn houder.

Cover ZTSP 2019

De Scania van De Groen Transport prijkt op de cover van de Zwaar & Speciaal Special.

Onafhankelijk
Mario: “De trailer is een Faymonville Megamax, het is een drie-assige trailer met zes Pendel X assen. Dat wil zeggen dat de wielen geheel onafhankelijk zijn opgehangen. De trailer is uitschuifbaar, met een maximale lengte van 20,3 meter. Als het moet dan past in het bed van de dieplader een 40ft container. Ook in de breedte kan ik hem uitbouwen tot 3.30 meter. De wielen sturen gedwongen mee als ik rijd, en dat zorgt ervoor dat hij heel netjes meeloopt, hij stuurt heel direct, snel en scherp.” Als we door de polder rijden blijkt hoe soepel de trailer volgt. Op de weg tussen Almere en Dronten zitten een aantal rotondes en ondanks dat de trailer een stuk uitgeschoven is, hoeft Mario geen enkele moeite te doen om binnen de lijntjes te blijven.

Landbouwvoertuigen
Mario komt vaak op het erf van boeren. De Groen Transport uit Tholen is namelijk gespecialiseerd in het vervoer van grote landbouwvoertuigen. “We zijn nu 3,50 meter breed. Dat is niet zo heel spannend, de hoogte is meestal het probleem bij onze speciale transporten. Ik ga heel vaak over de vier meter hoogte, en dan moet je goed opletten.”

De Groen Transport

De aardappelrooier wordt bij de boer gelost.

We bereiken het buitengebied van Dronten als de zon net op is, maar veel hebben we daar niet aan, het is een grijze en natte ochtend. Mario rijdt de oprit naar de boerderij net voorbij en parkeert zijn lange wagen langs de kant van de weg. Nu kan hij mooi laten zien hoe makkelijk hij deze trailer achteruit het erf op kan sturen. De boer en zijn zoon begroeten ons hartelijk. Wat voor mij een Scania S520 is, is voor hen een AVR aardappelrooier, het neusje van de zalm, en nieuw niet te betalen. De boer legt me uit dat hij vannacht nauwelijks kon slapen van opwinding, deze machine gaat ze enorm helpen.

Speciale zwaartransporttrekker
Als de aardappelrooier netjes op het erf staat, koppelt Mario de hals weer aan de rest van de trailer en schuift het geheel in tot een normale lengte. De Scania is een speciale zwaartransporttrekker, met vier assen, waarvan er twee zijn aangedreven. De tweede as is een sturende lift-as. De achterste twee assen zijn aangedreven. Het chassis van de trekker is langer dan normaal, en dat geeft extra ruimte. De zij-fenders zijn verlengd, en tegen de achterwand van de cabine is ruimte voor de dieseltanks en twee groot uitgemeten kisten. Daarboven staan de luchttanks, maar aangezien de Faymonville Megamax nu ook weer niet enorm groot is, zitten er maar twee luchttanks in het rek.

Nagenoeg alles is standaard aan de trekker, alleen de schotel niet. Alleen met de verlichting heeft Mario zich een beetje uitgeleefd, er zit een fraaie lichtbeugel op het dak. Mario: “Omdat de dieseltanks hoog achter de cabine zitten, heb ik ruimte tussen het voorwiel en de voorloper, daar wil ik nog kisten hebben. Dat moet dus nog gebeuren.”

Dieplader Groen

Achter de cabine een rek met dieseltanks, kisten en luchtketels.

In zijn carrière heeft Mario drie Actrossen versleten en is hij aan zijn derde Scania bezig. “Scania is beter afgewerkt. En deze auto heeft prima rijeigenschappen. De zit achter het stuur is goed. Wat ik minder vind, is dat het interieur wel erg veel plastic heeft, veel meer dan in de R490 die ik hiervoor had. Die R was een zescilinder, nu heb ik een V8, dat loopt veel mooier. Die zescilinder was altijd aan het werk, zat steeds bovenin zijn toeren. Deze V8 heeft net iets meer over, hij tokkelt lekkerder.” En zo tokkelt Mario vrolijk verder richting Toulouse.

Faymonville Megamax

Hals en bed van de MegaMax worden gescheiden.

Nieuwsgierig naar het volledige verhaal? Je leest het nu in de Truckstar Zwaar & Speciaal Transport Special. Of word abonnee en mis nooit meer een verhaal.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie