Controle buitenlandse uitzendbureaus nodig
| 11:06 | Truckstar Redactie

Controle buitenlandse uitzendbureaus nodig

In een reactie op een uitzending van Nieuwsuur zegt TLN dat buitenlandse uitzendbureaus scherp moeten worden gecontroleerd.

In de uitzending van Nieuwsuur was te zien hoe Nederlandse chauffeurs via een uitzendbureau op Cyprus in Nederland werken, (zie het video-item onderaan dit bericht).

Chauffeurs die voor Nederlandse transportbedrijven werken, moeten echter volgens de Nederlandse CAO betaald worden. Het lijkt er sterk op dat transportbedrijven dit proberen te omzeilen via een Cyprus-constructie. Bovendien lijkt men het afdragen van diverse premies te willen omzeilen via de Cyprus-constructie.

De trend verandert
De trend was dat goedkope buitenlandse chauffeurs naar Nederland werden gehaald om hier te werken. Nu zien we dat Nederlandse chauffeurs via buitenlandse uitzendbureaus aan het werk worden gezet, zo vat Edwin Atema van FNV Bondgenoten het samen in Nieuwsuur.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat dit soort praktijken door een gebrek aan controle chauffeurs goedkoop aan het werk gezet worden.

Steeds moeilijker
In de open Europese markt wordt het steeds moeilijker om de Nederlandse werkgelegenheid in het transport te behouden, zo concludeert TLN. Het staat transportbedrijven echter vrij om hun transport in een ander land tegen andere voorwaarden te organiseren. Dat gebeurt dus ook via buitenlandse uitzendbureaus.

Het is maar de vraag of men daarmee aan alle Nederlandse regels voldoet. Om er voor te zorgen dat Europese transportbedrijven en uitzendbureaus zich aan de regels houden, moeten zowel de Nederlandse als buitenlandse bevoegde inspectiediensten scherp controleren. Maar door bezuinigingen en beperkte handhavingcapaciteit, gebeurt dit volgens TLN te weinig.

De huidige misstanden en uitbuiting in het Europese wegtransport zijn een bedreiging voor de vele duizenden transportondernemers die momenteel hard moeten werken om het hoofd boven water te houden. Door verschil in uitleg van Europese regelgeving in de verschillende EU Lidstaten en het gebrek aan controle op deze regels, krijgen kwaadwillende bedrijven de ruimte om de regels aan hun laars te lappen.   

TLN wil dat uitbuiting van chauffeurs en andere misstanden in de Nederlandse en Europese transportsector hard worden aangepakt.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie