Common-rail op Volvo D13
| 11:40 | Korneel Luth

Common-rail op Volvo D13

Volvo Trucks introduceert belangrijke verbeteringen voor de Volvo FM, FMX, FH en FH16, waaronder common-rail op de D13-motor.

In de ontwikkeling naar nóg zuinigere trucks, voert Volvo enkele verbeteringen door die het verbruik van de FM, FMX, FH en FH16 verder doen dalen. De D11 en D13-motoren zijn verder doorontwikkeld en voldoen tevens aan de Euro 6 Stap C-norm. Daarnaast helpt een verbeterde aerodynamica van chassis en cabine het verbruik te verlagen.

Common rail op D13-motor

De voornaamste motorische verbetering is common-rail inspuittechniek op de D13-motor. Volvo haalde met deze motor de Euro 6-norm maar gaat, in voorbereiding op de Euro 6 Stap C-norm toch over op common-rail. De verwachting is overigens dat het AdBlue-verbuik hiermee ook iets zal afnemen. De D11 en D16-motoren hadden al common-rail inspuit-techniek.

Daarnaast krijgen de D11 en D13-motoren zuigers met minder wrijving, verbeterde turbo’s, een geoptimaliseerde nokkenas, hogere compressieverhouding en diverse software-updates. 

Optimalisaties aan I-Shift en assen

In de aandrijflijn gaat het verder met optimalisaties, zoals aan de I-Shift-versnellingsbak en de achteras, allemaal voor een betere brandstofefficiency. Maatregelen die zorgen voor de verbeterde aerodynamica en het verlagen van de luchtweerstand zijn onder meer een nieuw ontworpen frontspoiler, air deflectors en een kleinere wielkast. 

Kleine verbeteringen

“Omdat brandstofkosten eenderde van de totale kosten van een transportondernemer zijn, telt iedere druppel. We werken daarom continu aan de verbetering van de brandstofefficiency van onze voertuigen”, vertelt Claes Nilsson, President van Volvo Trucks.

“De filosofie is iedere mogelijke verbetering en optimalisatie te gebruiken, klein en groot. Met deze laatste optimalisaties van motor en aerodynamica krijgen chauffeurs een nog efficiëntere truck, met de excellent presterende Volvo Trucks-motor en een verbeterde brandstofefficiency. Een aantal schijnbaar kleine verbeteringen leidt tot een significante kostenbesparing voor onze klanten.”

Drie tot vijf procent

De hamvraag is hoeveel brandstof er nu bespaard kan worden. Dat hangt af van de specificatie en de inzet van de truck. Voor een Volvo FH die gebruikt wordt in het internationale transport loopt de brandstofbesparing op tot drie procent. Bij zwaartransport-toepassingen of zware houttransporten bijvoorbeeld kan de besparing zelfs oplopen tot vijf procent, als de truck is voorzien van de onlangs geïntroduceerde I-Shift met kruipversnellingen en de nieuwe liftbare tandemas.

Het voordeel van een uitstekend startvermogen gecombineerd met een achteras-overbrenging die het motortoerental op hoge kruissnelheid optimaliseert en een gelifte tandemas bij een deellading, resulteren op de snelweg in een lager brandstofverbruik. 

Common-rail op Volvo D13
Een nieuwe dakspoiler geleidt de luchtstroom nog beter.

Common-rail op Volvo D13
Ook de onderbumper is aangepast voor een betere aerodynamica.

Common-rail op Volvo D13
Een kleinere wielkast maakt de Volvo FH ook weer net iets gestroomlijnder. 


Klik hier voor alle Volvo-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht


Meepraten? Schrijf hier jouw reactie