*

| 16:52 | René Grünfeld

CNV pleit voor verandering

De salarissen in het wegtransport moeten helemaal anders. Daarvoor pleit CNV Vakmensen.

Onderhandelaar Tjitze van Rijssel denkt aan een compleet nieuwe loontabel die meer recht doet aan de werknemers. Daar horen ook chauffeurs met een tijdelijk contract bij: “Het kan eenvoudiger en eerlijker”.

De bestaande loontabel gaat uit van het aantal werkzame jaren binnen de sector en telt vijf tot negen treden. “Werknemers met een flex- of uitzendcontract blijven vaak hangen in de laagste loonschalen en durven daar niets van te zeggen. Anders lopen ze het risico dat ze hun baan verliezen”, aldus Van Rijssel. Volgens hem komt steeds vaker voor dat iemand jarenlang van het ene naar het andere onzekere contract sukkelt, zonder uitzicht op een vaste aanstelling.

Hoger uurloon

CNV Vakmensen wil dat flexwerkers een hoger uurloon krijgen ter compensatie van de onzekerheid waarin ze verkeren. “Tegelijkertijd worden werkgevers op die manier gestimuleerd om iemand sneller in vaste dienst nemen. Dat levert een beter perspectief op met meer en betere scholingsmogelijkheden en een verbeterde pensioenopbouw.”

Loonimpuls

Afgezien van de nieuwe loontabel pleit CNV Vakmensen ook voor een loonimpuls. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat de lonen in de transportsector de afgelopen 15 jaar flink zijn achtergebleven, terwijl zowel minister Dijsselbloem (financiën) als De Nederlandsche Bank hebben gezegd dat er ruimte is voor loonsverhoging.

Verstoord evenwicht

Ook wil de bond een einde maken aan het ernstig verstoorde evenwicht tussen basisloon en toeslagen. Van Rijssel vind het basisloon te laag, waardoor chauffeurs veel overuren maken om hun inkomen aan te vullen. “Die lange werkweken zijn niet gezond, zeker niet in de wetenschap dat de pensioenleeftijd verhoogd wordt.” Het CNV wil daarom dat het basisloon en de toeslagen omhoog gaan, zodat het voor werkgevers onaantrekkelijk wordt hun mensen meer dan 55 uur per week te laten werken.

Vrije dag

Een andere punt waar CNV Vakgenoten voor strijden wil, is een vaste vrije dag waardoor chauffeurs met een volle baan daar ook echt op kunnen rekenen.

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de 130.000 werknemers, waaronder 76.000 vrachtwagenchauffeurs, beginnen komende woensdag.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

2 Reacties
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie