*

| 10:23 | Bert Mateboer

CNV: ga niet slapen in hete cabine

Slapen in een snikhete cabine is vragen om ongelukken, vindt Tjitze van Rijssel, transportbestuurder bij CNV Vakmensen. “Tegen chauffeurs die moeten overnachten in een cabine zonder standairco zeg ik: wees verstandig, denk aan de verkeersveiligheid, zoek een hotel op en stuur de rekening maar naar je werkgever.”

Een warme cabine vergroot de kans op ongelukken, bleek eerder al uit Duits onderzoek. Uitgaande van een aangename cabinetemperatuur (van 22 graden) neemt het aantal ongelukken met 11% toe als de cabinetemperatuur stijgt naar 27 graden. Bij een cabinetemperatuur van 32 graden stijgt het aantal ongelukken zelfs naar 22%.

Zonder standairco

De meeste trucks hebben airco aan boord. Uit het onderzoek blijkt dat er tijdens het rijden geen probleem is met de temperatuur, maar wèl bij stilstand. Dit is vooral het geval bij cabines die geen standairco hebben.

“Het is slecht slapen in een hete cabine die je niet goed kunt koelen. En een slechte nachtrust heeft een bewezen effect op je concentratie en reactievermogen”, zegt Van Rijssel. Hij adviseert chauffeurs om verstandige keuzes te maken als ze last hebben van de hitte. “Een chauffeur heeft recht op een comfortabele en veilige werkplek. Een werkgever is daarvoor verantwoordelijk. Bij een veilige cabine hoort wat ons betreft ook een standairco. Vrachtwagens moeten daar zo snel mogelijk standaard mee worden uitgerust. Als er geen standairco aanwezig is, adviseer ik chauffeurs die moeten overnachten om niet in die hete cabine te blijven, maar een hotel te zoeken en de rekening naar de werkgever te sturen.”

Terrasverwarmer

De eerste werkgever die moeilijk doet over een hotelrekening, belooft Van Rijssel alvast “een warm bezoekje”. “We nemen dan een terrasverwarmer mee, zetten die op de hoogste stand en dan moeten we maar eens een goed gesprek met elkaar gaan voeren.”

 

Oproep aan chauffeurs

CNV Vakmensen roept vrachtwagenchauffeurs op om hun ervaringen met de warmte te delen via het online platform ‘Je Achterban’. “We horen graag hoe ze deze dagen doorkomen, of ze een standairco in hun cabine hebben en of ze tips voor hun collega’s hebben.”

 

9 Reacties
  1. Stand airco zit er bij mij niet op. Gewone airco ook is stuk. Dus dat betekent ook overdag hitte. Wanneer je rijd is het nog redelijk te doen maar wanneer je uren moet wachten bij een bedrijf dan weet je niet waar je moet zoeken. Niet te doen. De baas wil de airco ook niet repareren, kost te veel geld word er dan gezegd. Bij dit transport bedrijf zijn chauffeurs blijkbaar niet belangrijk

  2. Daar ben ik het nou helemaal mee eens
    Ookal koelt het snachts aardig af toch zakt de temperatuur in een auto/vrachtwagen kabine niet ver genoeg om met deze warmte te blijven slapen.
    Zonder stand airco ben je nergens en als je mensen voor je hebt rijden die vaak voor jou in hun kabine blijven slapen moet je daar als werkgever ook voor zorgen.
    De werkgever heeft namelijk ook een zorgplicht en behoord ervoor te zorgen dat men het door jou opgegeven werk naar behoorlijkheid en veiligheid kunnen doen.

  3. ik heb heel veel zuid europa gereden en nooit een standairco gehad, en altijd goed geslapen wel warm in de cabine maar goed te doen als je vior het slapen gaan de motor en airco een poosje laat draaien!!

  4. Motor gewoon laten draaien. Men doet nu net alsof dit een nieuw iets is maar vroeger deed men niet anders. Standairco trekt het ook geen 9 uur 9m je auto koel te houden. Meeste trekken de accu’s binnen 3 uur leeg.
    Auto’s met start stop systeem rooie luchtslang er af en je handrem los gooien blijft je auto gewoon draaien of zekering er uithalen.

    Ik slaap altijd overdag en dan gewoon met me stand airco en later gooi ik mn motor aan. Ik slaap prima. Daarnaast voldoende water drinken om je vochtbalans op peil te houden

  5. Hallo ik heb het in de jaren 80/90 ook ervaren en inderdaad word je er langzaam aan gegaard in de cabine . En dan nog zelfs in de platte daken tijd op een scania 111 en 112 dus met de kop in de hitte. Is met die hoge hoeden inu ets beter lijkt me . Maar oké laat de heren werkgevers maar eens aan de chauffeurs denken zodat ze veilig van A naar B kunnen. Spaart mens en materieel. Groeten van oud chauffeur Ruud.

  6. Heb geen standairco stond gisteren om 16.30 bij de klant die ging niet meer laden was in mommenheim Duitsland een heel klein plaatsje de temperatuur was om 23.00 terug gegaan naar 27 eerst was dat 39 de wekker ging om 6.30 je kan beter stoppen met dit werk

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie