*

Chauffeurs wijzen op Ikea-uitbuiting
| 12:54 | Korneel Luth

Chauffeurs wijzen op Ikea-uitbuiting

Vrachtwagenchauffeurs en vakbond FNV informeerden Ikea-klanten vrijdag 15 augustus over hoe Ikea volgens hen Oost-Europese chauffeurs uitbuit.

De chauffeurs en vakbond FNV Bondgenoten spraken het winkelend publiek aan bij Ikea-winkels in Haarlem, Amersfoort en Son en Breugel over misstanden rond de bevoorrading van de Nederlandse Ikea-vestigingen.

Bij deze Ikea-winkels werden tevens pamfletten uitgedeeld met het verzoek gezonde werkgelegenheid voor chauffeurs te steunen en Ikea hiertoe op te roepen.

Ikea spreekt de claims de van de FNV echter tegen en schrijft in een officiële reactie aan Truckstar: “Volgens onze eerdere controles werkt de transporteur die FNV noemt volgens de desbetreffende wetgeving en voldoen ze aan onze eisen van onze leveranciers gedragscode IWAY, waarin eisen over goede en eerlijke arbeidsvoorwaarden en salaris zijn opgenomen.”

IWAY is de gedragscode van Ikea. Hierin is vastgelegd wat leveranciers kunnen verwachten van Ikea en wat Ikea verwacht van zijn leveranciers.

Winkelend publiek toont symphatie

Toch leek het winkelend publiek sympathie te hebben voor de standpunten van de FNV. Kaderlid Rob van Elk: “Hier bij de vestiging in Haarlem zijn de reacties van het winkelend publiek erg goed. Veel van de mensen hadden via de media al gehoord wat er gaande is. Wij willen dat er bij de transporten gewoon lokale loon- en arbeidsvoorwaarden betaald worden en dat Ikea stopt met het laten organiseren van sociale dumping.”

Chauffeurs wijzen op Ikea-uitbuiting
FNV-kaderlid Rob van Elk in gesprek met Ikea-klanten.

Onlangs opende ook de Volkskrant met de kop ‘Ikea beticht van sociale dumping’. De krant publiceerde net als andere media, waaronder Truckstar eind 2013 al, hoe Ikea de bevoorrading van haar vestigingen geregeld heeft via een Belgische transporteur die via een Slowaakse constructie goedkope Oost-Europese chauffeurs inzet. 

Edwin Atema: “Met de praktijken van Ikea zien we hoe belangrijk de Wet ketenaansprakelijkheid is in Nederland. In België hebben ze de nieuwe wet op de hoofdelijke aansprakelijkheid waarmee opdrachtgevers verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de lonen van werknemers die werk voor ze verrichten. Het wordt dan ook hoog tijd dat we een dergelijke wet in Nederland krijgen. Ikea heeft het vaak over eerlijke producten. Dit eindigt niet als een product klaar is in de fabriek. Een product is pas eerlijk en duurzaam als ook de vrachtwagenchauffeurs, de belangrijkste schakel in de keten, hun werk op een eerlijke en sociaal verantwoorde manier kunnen doen.”

Ikea: nieuwe inspecties bij transporteur

In haar reactie wijst Ikea de FNV verder op afspraken die de twee partijen gemaakt hebben en dat men opnieuw de transporteur controleert:

“Op basis van de laatste kritiek van de FNV in juli hebben wij een nieuwe afspraak met hen geïnitieerd om te luisteren naar hun zorgen en om uit te leggen hoe wij werken om ervoor te zorgen dat de mensen die onze producten transporteren, onder eerlijke en goede omstandigheden werken.”

“In aanvulling hierop zijn wij nu opnieuw de genoemde transporteur aan het controleren, om ervoor te zorgen dat zij volgens de wetgeving werken en aan de voorwaarden van onze IWAY eisen voldoen. We zullen de resultaten van deze controle begin september delen met de vakbonden, zoals overeengekomen in onze vorige vergadering met de FNV. We hebben ook de FNV geïnformeerd dat we de inspecties van de regering waar naar gevraagd is zullen verwelkomen. Wij willen in contact blijven met de vakbonden en we gaan uit van een vruchtbare dialoog met wederzijds respect.”
 
“Ikea heeft geen regelgeving met betrekking tot de nationaliteit van de chauffeurs die in dienst zijn van de transportleveranciers. De transportleveranciers worden verwacht te voldoen aan alle voorschriften gerelateerd aan werkgelegenheid, lonen en arbeidsomstandigheden, alsmede relevante wetgevingen.”

“Ikea tolereert het niet wanneer leveranciers de wetgeving niet gehoorzamen. Hoewel zij niet bij Ikea werkzaam zijn, is het voor ons zeer belangrijk dat de chauffeurs die onze producten vervoeren, goede en eerlijke arbeidsomstandigheden hebben en dat is de reden waarom onze gedragscode IWAY ook geldt voor de transportsector.”

“We hebben duidelijke en strikte eisen voor onze transportleveranciers als het gaat om salarissen, arbeidsomstandigheden en het volgen van wetgeving die van toepassing is. We volgen dit op en houden regelmatig controles om de naleving van IWAY te verzekeren onder onze transportleveranciers.”

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie