Chauffeurs somber over toekomst
De stemming is somber als het gaat over de toekomst van het chauffeursvak.
Dit blijkt uit de uitkomst van een poll op Truckstar.nl waar 1728 mensen aan meededen.
Vooral de goedkope lonen-chauffeurs uit Oost-Europa baren velen zorgen: 31 procent kiest: ‘Ik zie het somber in, want we worden weggeconcurreerd door Oostblokkers.
Een bijna evengrote groep, 28 procent, is ontevreden over ons door de EU opgelegde beperkingen. Deze groep is het eens met de stelling: ‘Ik zie het somber in omdat we vanuit Brussel steeds meer gereguleerd en gecontroleerd worden. De vrijheid is helemaal weg.’
Dat betekent dat 59 procent van de deelnemers – de meerderheid -zich zorgen maakt over de toekomst van het chauffeursvak.
Minderheid positief
Twaalf procent kan zich echter vinden in een positievere stelling: Zij zien ‘de toekomst positief tegemoet, ondanks de moordende Oostblok-concurrentie. Het Nederlandse wegtransport, nationaal en internationaal, heeft toekomst door betere kwaliteit en betere chauffeurs’.
Deze groep heeft natuurlijk een punt. Het Nederlandse transport scoort beter vanwege de professionele houding van onze chauffeurs.
Maak er het beste van
De op één na grootste groep, 29 procent, is eveneens positief gestemd en is het eens met de vierde stelling van de poll: ‘Ik zie de toekomst positief tegemoet en accepteer dat vroeger tijden niet meer terugkomen. Ik maak er het beste van, geniet van m’n werk en laat me niet gek maken door Brussel of Oostblokkers.’
De resultaten zijn voor Truckstar geen verrassing, maar wel ernstig te noemen.
Ellende in Brussel begonnen
Uiteindelijk is alle ellende in Brussel begonnen, en wellicht zijn we zelf ook in het begin te naief geweest door het allemaal te laten gebeuren: het opengooien van de grenzen waardoor er geconcurreerd kan worden op loonkosten – met het kapotmaken van het chauffeursvak in West-Europa als één van de ernstige gevolgen. Maar ook de digitale tachograaf en alle drama’s die we daarmee iedere dag weer meemaken is een ramp. Maar of die te voorkomen was geweest, valt te bezien.
Daar staat tegenover dat je nu zonder eindeloze grensprocedures je weg kunt vinden in heel de EU en dat door de open grenzen de handel ook is toegenomen. Die wordt echter door – onder andere – een euro-crisis weer aardig in de kiem gesmoord…
Foto: We hebben de mooiste nieuwe trucks onder onze kont tegenwoordig, maar de stemming blijft somber.
Waar is de tijd dat de Belgen en de Hollanders nog de Italiaanse/Spaanse/Portugese wegen domineerden. We hadden inderdaad grenzen 20 jaar terug, maar de tijd haalden we achteraf wel in (toen nog geen digitale tachograaf/gps/gsm). Chauffeurs kenden elkaar toen nog en hielpen elkaar toen ze pech hadden. In een Frans wegrestaurant moest iedereen aanschuiven aan dezelfde tafel, daar had je geen clans van oostblokkers maar alleen internationale chauffeurs. En toen verdienden we nog door de massa’s overuren (dan nog in het zwart in Belgie) en zonder snelheidsbegrenzer. Maar het is voorbij, het komt niet meer terug. De stap gaat niet meer achteruit, men heeft de Oostblokkers veel te lang laten komen. Belgische vakbonden worden nu wakker als de kleine vervoerders er ook mee beginnen, toen de groten het deden 8 jaar terug, zaten de vakbondsbonzen nog in dure brusselse restaurants te tafelen met de grote transporteurs, waar ze akkoord waren voor goedkope Polen, als hun eigen achterban maar zijn zin kreeg. Nu krijgen ze het deksel op de neus. Helaas allemaal veel te laat.