| 15:22 | Bert Mateboer

Chauffeurs krijgen 10% meer loon in 3 jaar

Alle chauffeurs én logistieke medewerkers die onder de cao Beroepsgoederenvervoer vallen, gaan er de komende drie jaar minimaal 10 % in loon op vooruit. Dat is de uitkomst van de cao-onderhandelingen die afgelopen nacht tot een eindbod van werkgeversorganisatie TLN hebben geleid. 

De lonen gaan met 2 % omhoog op 1 juli 2017, op 1 januari 2018 en op 1 januari 2019. Op diezelfde data wordt in drie stappen een extra periodiek aan alle loonschalen toegevoegd wat uiteindelijk ook een verhoging van 4% oplevert. In totaal dus 10 % meer loon in drie jaar.

Meer zeggenschap over werktijden

Daarnaast krijgt de werknemer meer zeggenschap over zijn werktijden, doordat hij aan kan geven hoeveel uur hij maximaal per vier weken wil werken. Ook wordt er een persoonlijk keuzebudget ingevoerd, waarmee de werknemer tot maximaal 18 duurzame inzetbaarheidsdagen kan kopen. Het basissalaris van chauffeurs wordt verhoogd met een toeslag van 2,25 % terwijl de overurentoeslag wordt verlaagd naar 15 %.

De arbeidsvoorwaarden die de werkgever dient toe te passen op zowel binnenlandse als buitenlandse inleenkrachten en uitzendkrachten is uitgebreid, om de mogelijkheden voor oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden nog verder in te perken.

Ook nadelen

FNV-onderhandelaar Egon Groen: ,,Ondanks de verbeteringen zullen er ook werknemers door het eindbod benadeeld worden. Dan gaat het bijvoorbeeld om werknemers die veel overuren maken of toeslagen krijgen. Ook de werknemers die voorheen onder de KNV-cao vielen, zullen met enkele verslechteringen te maken krijgen. Wij gaan het eindbod daarom de komende weken aan onze leden voorleggen.’’

 De nieuwe cao zal gelden van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019. 

 

3 Reacties
  1. Ja Hans Caspers hier ik woon nu in Belgie maar hier is het ook erg ,ik vind de bond zowel als in Belgie en Nederland zeer slecht ze doen erg weinig voor ons truckers,er is maar een oplossing en dat meen ik uit het diepst van mijn hart,willen wij geen slaven loon maar een loon die naar werken word betaald dus een gewoon redelijk loon,dan is er maar een optie gooi Nederland en ja ook Belgie plat,Staken is het woord binnen een week hebben wij ons doel bereid een staking kost honderden miljoenen,en ook Rutte moet zijn broeksriem aantrekken wat al veel Nederlanders hebben moeten doen,jongens kom op en ga staken anders is over een paar jaar het loon nog steeds erg laag,en ja europa een dan de lonen ook voor onze europese chauffeurs. Wij moeten altijd allert zijn,geen seconde afwezig zijn anders !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hoor je de ziekenwagen al doden gewonden en honderdduizenden euro,s schade en dat voor 13 euro per uur????????????????

  2. Laat het maar gewoon zo als het nu is . En ga samen personeel en werkgevers naar de roverheid en eis inkomstenbelasting verlaging. Dan kun je concurreren met Oostbloklanden. Of lonen gelijk trekken met andere sectoren. En dat betekent 30% loonsverhoging!!!!

  3. Gebeld met fnv bondgenoten over de 10% loonsverhoging over 3 jaar en inleveren van 15% over de overuren. Wat blijkt het antwoord het is nog steeds een voorstel en is voorbarig met deze kern in de media naar buiten gekomen.
    Het is dus nog niet 100% zeker.
    Ik persoonlijk vind het een sigaar uit eigen doos. Het zou mooi zijn als het minimaal 10% per jaar is en zonder de inlevering op overuren. Sinds de invoering van de euro in 2001 zijn wij er niks op vooruit gegaan, hooguit elk jaar de inflatie correctie. De onkostenvergoeding is in euros 48 euro per 24 uur oftewel fl 105,77 in guldens. Voor de euro was dit in het laatste gulden jaar fl 85,00, oftewel 38,57 in euro. Ook het kale loon voor 40 uur was voor een E6 chauffeur rond de fl 4400,00 per 4 weken oftewel rond de 1997,00 euro. Nu heb je als je nog E6 krijgt voor 40 uur rond de 2300,00 euro per 4 weken,oftewel fl 5068,56. Dit zijn bruto bedragen, dus over 16 jaar zijn we er iets meer als 500 euro bruto op vooruit gegaan en slechts 10 euro netto voor de onkostenvergoeding. Kijkend naar andere sectoren hebben wij nog steeds een enorme achterstand en is het niet verwonderlijk dat de huidige generatie geen interesse heeft in het chauffeurs beroep waarin je nog steeds lange dagen en uren moet maken om een leuk salaris te krijgen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie