Canadees chauffeurstekort nijpend
| 17:49 | Korneel Luth

Canadees chauffeurstekort nijpend

In Canada begint het chauffeurstekort nijpend te worden. De vergrijzing slaat toe en strengere immigratie-wetgeving houdt sinds 2014 veel buitenlandse geïnteresseerden buiten de deur.

De statistieken liegen er niet om. Het Canadese wegtransport heeft een probleem. De gemiddelde leeftijd van de Canadese chauffeur is momenteel 47. In 2013 was dat nog 45. Bijna 30 procent van de Canadese chauffeurs valt momenteel in de leeftijdscategorie 55 en ouder. Daarmee is het één van de oudste beroepsgroepen in het land. Voor het jaar 2024 wordt een tekort van 48.000 chauffeurs verwacht.

Te weinig instroom jongere generatie

Dit alles blijkt uit cijfers van de Canadian Trucking Alliance. “Tienduizenden chauffeurs zijn hard op weg richting hun pensioen en de vrijkomende posities worden bij lange na niet opgevuld door nieuwe chauffeurs”, zegt David Bradley, voorman van de Canadian Trucking Alliance tegen de nieuwszender CTV News.

“Er zijn verschillende redenen aan te wijzen, maar veel jongere mensen zien de life-style gewoon niet zitten. Je bent niet thuis bij je vrienden voor een biertje op vrijdagavond, of een feestje. Als je een gezin hebt, mis je verjaardagen en dat soort dingen”, aldus Bradley. 

Trucking in Canada

Immigratie-wetgeving strenger

Een ander probleem is de immigratiewetgeving. Die werd in 2014 plots veel strenger omdat er in andere sectoren dan het wegtransport – met name de horeca – misbruik van gemaakt werd, zo legt Chris Vercauteren aan ons uit. Zij emigreerde met haar man Diego Ponnet in 2010 vanuit België naar Canada om samen als team drivers een nieuw chauffeursbestaan op te bouwen. 

Met hen vertrokken in die jaren vele anderen vanuit Europa naar Canada waar transportbedrijven middels een zogeheten Labour Market Opinion (LMO) chauffeurs uit het buitenland konden aantrekken. Dat is nu voor Canadese bedrijven, in verschillende sectoren waaronder het transport, een stuk moeilijker geworden, ook al hebben verschillende bedrijven die LMO nog.

Chauffeurs beroep in verkeerde ‘skill level’

“Het probleem is dat het vak ‘truck driver’ onder ‘skill level C’ valt, net als mensen die koffie schenken bij de fastfood-ketens en huishoudelijk personeel. Maar het besturen van een truck vergt wel iets meer kunde en inzicht dan het inschenken van een kop koffie en ook de salarissen liggen een stuk hoger”, zegt Chris. 

“Transportorganisaties proberen nu het vak truck driver in de categorie ‘skill level B’ te krijgen, waar ook elektriciens en loodgieters onder vallen om zo de immigratie weer op gang te krijgen. Kindersley Transport, waar wij voor hebben gereden, is haar LMO verloren en neemt vooralsnog geen chauffeurs meer aan uit het buitenland. Maar H&R Transport uit Lethbridge, Alberta bijvoorbeeld nog wel. Maar het is hoe dan ook moeilijker geworden”, aldus Chris Vercauteren tegen Truckstar vanuit Canada.

Nieuwe regering

Of er op kort termijn dingen veranderen om het huidige, en steeds nijpender wordende chauffeurstekort het hoofd te bieden, valt te bezien. Feit is wel dat Canada sinds eind 2015 een nieuwe regering heeft onder leiding van de Liberal Party met premier Justin Trudeau. Deze partij is een stuk minder rechts dan de Conservative Party die onder leiding van Stephen Harper het immigratie-beleid aanscherpte.

Wellicht wordt het daarom in de toekomst voor transportbedrijven weer makkelijker om chauffeurs uit het buitenland te halen. Maar dat lost nog niet het probleem op dat Canadese jongeren in mindere mate voor het vak kiezen.   

 

Lees ook:

Emigreren?

Trucking in Canada

Groeiend chauffeurstekort Amerika 

 

Zie ook de ritverslagen in Canada met Chris en Diego in Truckstar 01-2012 en Truckstar 01-2014 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

 

Trucking in Canada

3 Reacties
  1. het is fucking ongelofelijk hoe ( na nu 30 jaar in het transport gezeten te hebben ) alles “gewoon” bij het oude blijft en iedereen bekend is met de feiten hoe het in elkaar zit en er “nog steeds” geen respons gegeven wordt . Misschien is “mondiaal ” alle trucks eens een uurtje of twee stil zetten een leuk signaaltje naar de wereld.

  2. Klopt wat hierboven staat. Ik en mijn vrouw kunnen dat beamen.we hebben ruim 3 jaar voor h and r gereden. Ze beloven van alles maar komen niks na. Wij zijn omdat h and r en hun vrienden in Calgary vrv global het voor ons verziekt hebben. Onfatsoenlijk verziekt. Ik heb gezien hoe ze met mensen omgaan. Dat kwam omdat mijn vrouw ziek werd en ik tijdelijk in de buurt moest blijven. Ze lieten mensen gewoon thuis zitten en geen rit geen geld. Nee ik denk dat ze zelf schuld zijn aan het tekort. Het werk was mooi we hebben heel veel gezien maar omdat we op de truck leefden konden we overleven. Dus ik waarschuw de mensen. Trap er niet in. We zijn ook naar hulpinstanties geweest. Ze willen wel helpen maar kunnen het niet. The coverment zit erachter. Subsidie. …. dus sorry wij wilden ook graag blijven maar helaas….

  3. Chauffeurs-tekort ??? Als de chauffeurs weer als mens worden behandeld en niet als noodzakelijk uitschot, zou dat op zich al een hele verandering zijn. En daarbij is het net wat Bradley zegt: “Veel jongere mensen zien de life-style gewoon niet meer zitten. Je bent nooit meer thuis bij je vrienden voor een biertje op vrijdagavond, of een feestje. Als je een gezin hebt, mis je alle verjaardagen en al dat soort dingen.” Dus willen ze tegenwoordig nog jonge aanwas aantrekken, zal daar een behoorlijk loon tegenover moeten staan, en ik kan ze geen ongelijk geven.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie