Camouflage-Scania’s opnieuw gespot
Gecamoufleerd en toch een beetje onthullend. Nieuwe foto’s van ingepakte Scania’s vertellen wel degelijk een verhaal.
Dat er in Södertälje hard wordt gewerkt aan een nieuwe truckreeks, moge duidelijk zijn. Al dat werk gebeurt uiteraard achter de schermen en vanuit de fabriek komt er geen enkele informatie naar buiten.
Wel naar buiten komen gecamoufleerde testexemplaren. In Zweden lijkt er een kleine vloot van deze trucks rond te rijden. Soms worden die op de foto gezet, zoals de Nederlander Marco Wassink begin deze maand deed.
Cabines lijken nieuw
Kennelijk zijn de cabines toch flink gewijzigd, want anders zou het weinig zin hebben zo veel camouflage aan te brengen – tenzij het de bedoeling is om verwarring te zaaien. Marco fotografeerde in elk geval een nieuwe G370 8×4, een P460 8×2 – beide bakwagens – en een R490 4×2-trekker.
Uiteraard stonden de typeplaatjes er niet op, maar het Zweedse kentekenregister weet te vertellen om welke modellen het prcies gaat. Dit neemt overigens niet weg dat er heel goed een nieuwe typeaanduiding op komst kan zijn.
Scania R490
Om bij de R490 te beginnen: deze truck wordt geleased door Scania Transport Laboratory, het eigen transportbedrijf van Scania.
Marco zag de truck op een parkeerplaats staan en sprak de chauffeur aan. “Die vertelde mij dat ik verbaasd zou staan over het interieur van de cabine, zo mooi. Maar ik mocht het niet zien helaas en er al helemaal geen foto’s van maken”.
Eén op vijf
“Maar wat mij vooral verbaasde, waren de verbruikscijfers”, vervolgt Marco. De chauffeur zei dat de truck 1 op 5 à 1 op 5,1 loopt. “Hij vertelde dat hij in zijn carrière veel op Noord-Scandinavië gereden heeft, dus ervaring heeft hij genoeg. Scania Transport Laboratory vroeg echter of hij zijn best wilde doen zo zuinig mogelijk te rijden. Tot zijn eigen verbazing haalde hij toen 1 op 5. Gewoon met het werk dat hij altijd doet”.
“Opvallend was ook de uitlaat. De chauffeur wees erop: ‘Kijk, die is van binnen wit gespoten en nog nooit schoongemaakt of gewassen. Hij is nog steeds wit. Zó schoon zijn dus de uitlaatgassen’.”
“Hij vond de truck trouwens beter rijden dan zijn eigen luxewagen en dat was schijnbaar ook niet de minste. Ik vroeg hem wanneer de truck uit zou komen, waarop hij ‘volgend jaar.’ zei maar zichzelf toen corrigeerde. Er moeten namelijk nog veel aanpassingen komen.”
Goed te zien is hoe overal camouflagepanelen zijn aangebracht. Het zwarte hoekje achter het portierraam herinnert aan de bestaande dagcabine, maar is een trucje. Ook valt het grote spiegelhuis op. Waarschijnlijk gaat dit schuil onder een grote kap, zodat het uiteindelijke ontwerp nog even geheim blijft.
De bumperpartij is, net als de grille, verstopt achter panelen. De ronde dagrijlampjes lijken erop geplakt te zitten. Interessant zijn de lijnen rond de koplampen. Die zouden goed de lijnen van de nieuwe koplampunits kunnen aangeven.
Het grille-gedeelte is een groot camouflagestuk, overigens inclusief de bekende ovale gaten links en rechts bovenin. De zijkant is grotendeels voorzien van camouflagepanelen. Die zitten op de deur, op het slaapcabine-deel en aan de bovenkant. Alleen een strook tussen het raam en het dak is niet voorzien van zulke panelen. De deurgreep zou overigens de nieuwe kunnen zijn.
De truck heeft een middelhoog – Highline-achtig – dak met een nieuw ontworpen lijn. De onderkant van de deur, cabine en de wielkast lijken van het bestaande model te zijn. Ook lijkt de voorruit iets naar achteren te staan, maar dat zou goed door de camouflagepanelen kunnen komen.
G370 en P460
Hieronder staan de foto’s van de G370 en P460 die Marco even ten noorden van Helsingborg fotografeerde.
Volgens het Zweedse kenteken-register is dit een 31,5 tons G370 met handgeschakelde versnellingsbak. Op het chassis staat een wissellaadbak. Op de bumper lijken de dagrijlampjes geplakt te zitten en verder is de gehele cabine rondom vermomd. Het dak is net niet helemaal plat en lijkt helemaal nieuw ontworpen. Opvallend detail: het is een rechts gestuurde truck! De zonneklep ontbreekt en ook hier vallen de grote spiegels op.
Van deze P460 is het dak wel plat. De cabine gaat voor een flink deel onder camouflage schuil. Net als in de G370 zitten er twee personen in de cabine; de bijrijder met een laptop.
Scania vernieuwt truckserie in één klap
Het feit dat ook deze types in camouflage gespot zijn, betekent zeer waarschijnlijk maar één ding: Scania vernieuwt haar gehele truckserie in één klap. Gezien de modulaire opbouw van de Scania-modellen kan dit ook niet anders.
Scania is eigenlijk het enige truckmerk dat niets veranderde in de overgang naar Euro 6, los van de Euro 6-techniek. In een eerder stadium had men de R-serie al aangepast. Ook MAN deed weinig. Iveco vernieuwde in 2012 de Stralis, maar hoefde voor Euro 6 geen nieuwe cabine of drastische vernieuwingen aan het ontwerp door te voeren. De andere vier truckmerken zagen zich genoodzaakt met nieuwe of zwaar vernieuwde modellen te komen om de Euro 6-techniek onder de cabines te kunnen herbergen.
Dit betekent dat het na de invoering van de Euro 6-norm op 31 december 2013 alweer een tijdje rustig is op het gebied van nieuwe modellen. Van Scania’s nieuwe serie wordt verwacht dat die in de loop van 2016 klaar is. Officieel is er echter niets bekend. Gelukkig hebben we in de aanloop daarnaartoe wel interessante foto’s gekregen, zoals deze van Marco Wassink.
Lees ook:
Opnieuw nieuwe Scania’s gespot