Postbusfirma's
| 15:34 | Arjan Olsthoorn

Cabotage wegtransport en gebruik postbusfirma’s verder beperkt

De cabotage in de Europese Unie wordt voortaan beperkt. Nu nog mogen vervoerders drie cabotageritten uitvoeren in zeven dagen. Dit blijft zo, maar tussen twee periodes van zeven dagen moet voortaan een pauze van vier dagen zitten. Ook het gebruik van postbusfirma’s wordt aan banden gelegd. Dat meldt Nieuwsblad Transport.

De transportcommissie van het Europees Parlement is dinsdag akkoord gegaan met het Mobiliteitspakket. Dit pakket aan regels moet sociale dumping en oneerlijke concurrentie tegengaan. Sommige lidstaten zijn kritisch.

Om het volgen van de cabotageregels goed te kunnen registreren, komt er (weer) een nieuwe tachograaf. Ook is beslist dat een chauffeur die cabotage uitvoert, al vanaf dag één moet worden betaald volgens de regels van het land waarin de rit plaatsvindt. Nu hoeft dat nog helemaal niet.

Postbusfirma's

Foto ter illustratie.

Postbusfirma’s

Het gebruik van postbusfirma’s wordt aan banden gelegd. Transportbedrijven moeten ‘substantiële’ activiteiten hebben in lidstaten waar ze geregistreerd zijn. Dit betekent dat bedrijven een ‘echte en continue aanwezigheid moeten hebben in die lidstaat en hun transportbedrijf van daaruit moeten aansturen’, aldus het voorstel.

Een andere belangrijke maatregel is de verplichte terugkeer van zowel voertuig als chauffeur naar het land van herkomst. De vrachtwagen moet eens in de acht weken terug in het thuisland zijn. Voor chauffeurs geldt dat werkgevers hen in staat moeten stellen elke drie of vier weken, afhankelijk van hun werkschema, terug naar huis te kunnen gaan. Op deze manier moet het nomadenbestaan van veel, vooral Oost-Europese chauffeurs, worden bestreden.

Tevens komt in dit verband in heel Europa een verbod op het doorbrengen van de 45-uursrust in het voertuig. Werkgevers zijn verplicht om te betalen voor de overnachting van deze chauffeurs in bijvoorbeeld hotel of pension. Ook komt er een tachograafplicht voor bestelbusjes van meer dan 2,5 ton, wanneer deze internationaal transport uitvoeren.

1 Reactie
  1. Ik kan me in de meeste nieuwe regels prima vinden maar dat ik de kans loop op een grote boete omdat ik misschien 1 keer per jaar 45 uur oversta vind ik belachelijk. Ik ben misschien 10 weekenden per jaar niet thuis, en als ik oversta sta ik altijd bij een autohof oid zodat ik kan eten en douchen enz.
    De regel dat iedereen eens in de drie a vier weken naar huis gaat lijkt me voldoende.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie