Britse LZV ingezet op Nederland
De Britse vervoerder Denby Transport uit Lincoln is proefsgewijs begonnen met de inzet van een LZV op Nederland.
In november werd de eerste Denby-LZV geladen bij Kimberly Clarke in Engeland en in twee losse delen, getrokken door twee trekkers, naar de Cobelfret-ferry in Killingholme gereden. Op het haventerrein aldaar werd er één truck van gemaakt en reed een chauffeur de LZV achteruit de boot op. In Nederland aangekomen reed de chauffeur de LZV in zijn geheel naar een klant in Raamsdonksveer.
Later volgde een tweede test waarbij de twee delen van de B-Double op verschillende locaties geladen werden. En dat is “good flexibility”, aldus Dick Denby, de eigenaar van het transportbedrijf.
Terug naar 2010
Maar wat bezielt een transportondernemer die in eigen land geen LZV’s op de weg mag zetten om er toch één te bouwen en ermee te gaan rijden? We namen (wederom) contact op met LZV-voorvechter Dick Denby. Aan zijn LZV-proeven gaat namelijk een lang verhaal vooraf. In Truckstar 5/2010 schreven we over de moeizame pogingen van Denby om de samen met Jumbo Helmond ontwikkelde LZV op de weg te krijgen. Het bedrijf wilde, vanwege een maas in de Britse wet, een rechtszaak uitlokken om voor eens en voor altijd duidelijkheid te krijgen. Denby reed zijn LZV de poort uit de weg op, en werd direct aangehouden.
De rechtszaak kwam er tot teleurstelling van Denby niet. Wel kwam de waarschuwing dat als men nog één keer de LZV de poort uit zou rijden, het bedrijf de transportvergunning op het spel zette.
Denby geeft strijd niet op
Daarmee leek het einde oefening voor de Denby-LZV. Maar Denby heeft de strijd niet opgegeven. Inmiddels is de LZV, met de naam Eco Link, aangemeld in Nederland en mag mag deze hier legaal als LZV rijden. Ook zijn er twee chauffeurs naar Nederland gestuurd die bij verkeerschool Koos van der Bilt in Rotterdam het Nederlandse LZV-certificaat hebben gehaald.
“Het is momenteel nog te vroeg om specifieke plannen aan te kondigen”, zegt Denby nu tegen ons. Het hangt af van de vraag en in hoeverre de markt er klaar voor is. We kunnen in principe door heel Nederland beleveren en hopen in 2013 ook Antwerpen en Vlaanderen hieraan te kunnen toevoegen”, aldus Denby.
Ervaring opdoen
“De bedoeling van de proeven in Nederland is om ervaring op te doen. Dit geldt voor onze planning, de chauffeurs, de ferry-diensten en de havenbedrijven. Maar we doen de proeven ook om andere verladers te vinden die mee willen doen.”
“De proeven zijn ook nuttig om hier in Engeland een goed verhaal te kunnen vertellen over de voordelen van LZV’s”, vervolgt Denby, die in Groot-Brittannië de wind flink tegen heeft.
Welke configuratie?
Denby heeft daarom nog niet geïnvesteerd in een hele vloot LZV’s: “Er is momenteel één Eco Link en de vraag is ook, welke LZV-configuratie werkt voor ons het best? In Groot-Brittannië is de trekker-oplegger heer en meester. Slechts tussen de vijf en negen procent van de trucks zijn combi’s, vooral auto-transporters. Veel transportbedrijven hier hebben grote vloten trekkers met opleggers. De stap naar B-Doubles is hier dus erg aantrekkelijk. Men hoeft alleen te investeren in de link-trailer”, legt Denby uit.
De tweede trailer is een standaard trailer van 13,60 meter; de linktrailer ontwikkelde Denby zelf in samenwerking met Jumbo in Helmond. De link-trailer heeft gestuurde assen en daardoor blijft de draaicirkel keurig binnen de Europese perken.
“Een simpele link-trailer maakt de draaicirkel erg wijd, maar met gestuurde assen op de link-trailer blijf je binnen de Europese normen. En met techniek van VSE uit Veenendaal, kunnen we ook tijdens het achteruit rijden bijsturen.”
Charme-offensief
Het concept werkt prima dus, zo is de enige conclusie. Maar de Britse politiek durft zijn vingers er niet aan te branden. En ook al zijn automobilisten in Groot-Brittannië over het algemeen bijzonder vriendelijk in het verkeer, toch zien velen niets in de inzet van langere trucks op de smalle en drukke Britse wegen. De LZV heeft nog een enorme marketingcampagne en charme-offensief nodig om de ‘hearts and minds’ van de Briiten voor zich te winnen. Denby heeft in ieder geval een goed begin gemaakt. Een recent onderzoek van de Universiteit van Huddersfield heeft bovendien aangetoond dat LZV’s een positieve impact zullen hebben op het milieu en de economie in Groot-Brittannië.