| 10:33 | Robert Servaas

Bouwtransport wordt ook elektrisch

Van 24 tot 30 oktober vindt in München de bauma plaats, ‘s werelds grootste vakbeurs voor de bouwbranche. Ook hier is elektrische aandrijving een van de speerpunten. Zo heeft Mercedes-Benz Trucks tal van elektrische trucks op zijn beursstand staan.

Een paar weken geleden presenteerde Mercedes-Benz Trucks het ‘concept-prototype’ van de eActros LongHaul op de IAA in Hannover. Deze batterij-elektrische truck is ontwikkeld voor langeafstandstransport en is nu te zien in een bouwtoepassing voor de weg op de bauma. Hiertoe heeft de in München gevestigde kipperfabrikant MEILLER in samenwerking met Mercedes-Benz een elektrische PTO ontwikkeld waarmee hydraulische uitrustingen als kipper-opleggers of walking floor-opleggers efficiënt kunnen worden bediend.

Het technologische hart van de eActros LongHaul — gepland voor serieproductie in 2024 en geproduceerd in de truckfabriek in Wörth – is een nieuwe e-as met twee geïntegreerde elektromotoren die een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW genereren. De energie komt uit drie accupakketten met een totaal vermogen van ruim 600 kWh. De accu’s maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) die zich vooral kenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie. Accu’s kunnen in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent worden geladen bij een laadstation met een capaciteit van circa 1 megawatt. Op een volle lading heeft de eActros LongHaul een actieradius van circa 500 km.

De Arocs bouwtruck zal ook leverbaar worden als batterij-elektrisch voertuig. In een eerste stap zal dit worden gerealiseerd door een samenwerking tussen Mercedes-Benz Trucks en Paul Group. Het bedrijf voorziet de Mercedes-Benz trucks, die vanuit de truckfabriek in Wörth worden geleverd, op hun hoofdkantoor in Vilshofen bij Passau van een elektrische aandrijflijn. Paul Group koos voor een elektrische centrale motoroplossing. Op deze manier kunnen de beproefde planetaire Arocs-assen de bodemvrijheid en offroad-mobiliteit blijven bieden die nodig zijn voor gebruik op bouwplaatsen.

Het prototype van de batterij-elektrische Arocs 8×4 met M-cabine ClassicSpace, getoond op de bauma in München, is uitgerust met de ETM-905 elektrische truckmixeropbouw van LIEBHERR-Mischtechnik met een nominaal volume van 9 m3. Hij haalt zijn energie uit de Arocs-accu’s via een PTO. Paul Group specificeert een continu vermogen van meer dan 300 kW en een piekvermogen van meer dan 400 kW voor de elektrische aandrijflijn van het voertuig. De batterij-elektrische Arocs kan worden geconfigureerd met zes of zeven accupakketten met elk 60 kWh bruikbare energie. Een actieradius van ruim 200 km is volgens Paul Group mogelijk.

eActros 300 in combinatie met eWorX van ZF en haakarmsysteem van MEILLER

Naast de eActros LongHaul staat op de bauma ook de eerder geïntroduceerde eActros 300 als variant voor weggerichte bouwtoepassingen. Mercedes-Benz Trucks heeft de door ZF ontwikkelde elektrische PTO ‘eWorX’, samen met een geëlektrificeerde haakarm van MEILLER, in een eActros geïnstalleerd. Het eWorX-systeem van ZF zet de elektrische energie van het voertuig om in mechanische kracht op de as om de hydraulische pomp aan te drijven voor de bediening van de haakarm.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie