Botlekbrug bereikt hoogste punt
Met 65 meter boven NAP heeft de nieuwe Botlekbrug het hoogste punt bereikt.
Deze week werd een in Friesland gemaakt betonnen prefabelement van 22 ton geplaatst op de eerste van de zes torens van de nieuwe Botlekbrug. De overige vijf volgen snel. het plaatsen van de elementen is een belangrijke stap in de bouw van de nieuwe Botlekbrug.
In het weekend voorafgaand aan het plaatsen, heeft het bouw-consortium A-lanes A15 hard gewerkt aan de voorbereidingen. Op zondag 22 juni werden twee sets kabelwielen geplaatst op de toren. Een set bestaat uit acht kabelwielen met een totaalgewicht van 130 ton.
In totaal zullen in juli acht van deze sets zijn geplaatst met een grote rupskraan vanaf een ponton. De kabelwielen zijn gemaakt in China en per schip naar Rotterdam gebracht. Het brugdek van de nieuwe Botlekbrug zal uiteindelijk worden opgehesen en neergelaten via kabels die over de wielen op de torens lopen.
Onderdeel van de bouw van de nieuwe Botlekbrug is tevens de bouw van nieuwe, bredere toeritten aan weerszijden. Deze foto is gemaakt in de week voorafgaand aan het plaatsen van de laatste elementen en de sets kabelwielen.
Breder en hoger
De nieuwe Botlekbrug wordt een van de grootste hefbruggen in Europa. De brug wordt breder voor het verkeer, maar ook voor de scheepvaart. Zo zullen schepen van beide kanten tegelijk onder de brug door kunnen varen. Bovendien komt de brug hoger te liggen, waardoor hij minder vaak open hoeft. Hiermee verbetert de doorstroming zowel op het water als op de weg.
De huidige Botlekbrug is een knelpunt voor weg- en scheepvaartverkeer omdat hij te smal en te laag is en vaak open moet voor de scheepvaart. De Botlektunnel blijft gewoon in zijn huidige vorm bestaan.
De huidige brug moet vaak open. Terwijl veel verkeer dan probleemloos door de Botlektunnel kan, staat het vervoer van gevaarlijke stoffen stil op de toeritten naar de Botlekbrug.
Onderdeel verbreding A15
De bouw van de nieuwe Botlekbrug is onderdeel van het project verbreding A15. In totaal komt er tussen de Maasvlakte en het Vaanplein tot 85 km aan extra rijstroken bij, en de nieuwe Botlekbrug. De werkzaamheden aan de brug zijn eind 2011 gestart. In het najaar van 2014 worden de beide hefdelen – die elk de afmetingen hebben van een voetbalveld – gemonteerd. Het werk aan de brug en de vebredingswerkzaamheden aan de A15 duren tot 2015.
Als de nieuwe Botlekbrug in 2015 in gebruik genomen is, zal dit bord minder vaak oplichten dan nu.
Lees ook: Oprit nieuwe Botlekbrug over tunnel gelegd