*

| 17:06 | Bert Mateboer

Bonden slijpen de messen

Deze week beginnen de cao-onderhandelingen voor de transportsector. Zowel CNV als FNV wil hogere salarissen. De FNV vraagt een loonsverhoging van 3 procent.

Egon Groen, cao-onderhandelaar: ‘Werkgevers jubelen dat het weer goed gaat in de sector. Werknemers merken daar nog helema

14 euro brutoloon

Het uurloon van een zeer ervaren vrachtwagenchauffeur is nog geen 14 euro bruto. Om toch aan een fatsoenlijk salaris te komen, moeten ze veel overuren maken. Chauffeurs zijn vaak zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. De werkgever bepaalt wanneer ze wel en wanneer ze niet werken en dat is de bonden een doorn in het oog.

‘Dat is allemaal echt niet meer van deze tijd’, zegt Groen. ‘Altijd maar werken, altijd maar beschikbaar zijn voor je baas. Het ziekteverzuim onder ouderen is enorm hoog. Als we de huidige vakmensen willen behouden en jongeren willen aantrekken, moeten we de belonings- en arbeidscultuur veranderen. Welke jongere wil er onder deze voorwaarden nog gaan werken in deze sector?’

De vorige keer verliepen de onderhandelingen allesbehalve soepel en kwam het zelfs tot stakingen.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

3 Reacties
  1. Vijf weken terug nog op een cao vergadering geweest van de fnv in Riddekerk. Er waren ongeveer 60 chauffeurs aanwezig , maar wat mij verbaasde was dat ik niet één bekende zag !!. Nou rij ik nog maar 28 jaar met zeecontainers en kom een keer of 3 per dag op de Ect,Apm,Rwg terminal. Niet één chauffeur van bijv Van der Most (120) auto’s, niet één van Groenenboom, Van der Heyden, De Rijke,Design logistics (voorheen Simon Loos), Overmeer,,ja ik kan nog een rijtje opnoemen maar ik bedoel maar… Waar zijn de chauffeurs hé vraag ik me dan af. Ik heb twee collega’s die in de lappenmand zijn beland, werkgever wil dan zo snel mogelijk van je af in deze branche, halve dagen werken gaat niet ,want dan moet je met je personen wagen naar de zaak. Ja reiskosten betaal je zelf in deze sector.. Na scholings tijd word niet vergoed,behalve Adr en heftruck certificaat. Bij veel chauffeurs worden tig wachturen weggestreept, en ze vinden het nog goed ook. Ja in D5 is het netto uurloon 9.73 geloof ik, en een overuur levert netto nog minder op door de belasting. Er moet in deze sector veel geregelt worden, maar de FNV zal wel steun van ons chauffeurs moeten krijgen, anders gaat het net als in de Antwerpse haven, waar ik vaak containers oppik of afzet, daar is schrik niet !! 85 procent van de belgische chauffeurs gewieberd, allemaal Bulgaren ,Roemenen. Dus als wij ons niet laten horen ,gaat dat hier ook gebeuren.

  2. ze kunnen de pot op met dat kolere transport! ben nu 50 en werk als buschauffeur 32 uur pw heerlijk de ene week 4 dagen en de andere 3 dagen want tja ouwe lullen dagen. en verdien meer!!! laat ze eerst maar de chauffeurs eens als mensen behandelen. hoop dat er veel chauffeurs massaal mee stoppen nu de economie aantrekt!!! of ze moeten tot wel 40 % meer gaan betalen. er bestaan heel en dan ook heel erg veel gangsters in de transport wereld en dat moet echt stoppen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie