Boerman kiest Scania vanwege laag en sterk chassis
De Boerman Groep uit Hardinxveld-Giessendam heeft voor het eerst twee Scania’s aangeschaft. De reden is dat Scania voor het zware combinatie kraan-voertuig dat Boerman in gedachte had, af-fabriek de beste technische specificaties kon bieden.
“Met dit voertuig willen wij ver én hoog kunnen hijsen,” vertelt hoofd technische dienst Marco Wigmans van Boerman Transport. Daarom keek men bij Boerman eigenlijk eerst naar de kraan die men wilde hebben en vervolgens naar het voertuig wat daar het beste onder zou passen. Het werden twee Palfinger-kranen van het type PK135.002TEC7. “Die zijn negen keer uitschuifbaar wat ons een hydraulisch bereik van 22 meter oplevert. Met een extra fly-jib erop en zes keer uitgeschoven komen we zelfs op 34.5 meter en hebben we nog 900 kilo hijsvermogen.”
“Daarvoor hadden we trekkers nodig die over een zo sterk en zo laag mogelijk chassis beschikken. Scania kwam daar met zijn rondom luchtgeveerde G500 8×2*6 heel goed mee uit de bus. Dat is een zeer wendbare configuratie met twee sturende assen, een trekas en een hefbare gestuurde naloopas. Maar minstens zo belangrijk was dat Scania die af-fabriek kan leveren met een chassis dat helemaal tot vooraan een innerliner heeft. Daarbij waren wij blij verrast over de chassishoogte,” zegt Marco.
“Wij hadden een schotelhoogte van 124 cm gespecificeerd en de Scania-dealer kwam terug met de mededeling dat zij hem op 118 cm konden leveren. Dat maakte de weg vrij voor hogere banden, 385/55 op de stuurassen en 315/70 op de achterassen. Dan heb je toch een betere loadindex dan met de 295/60-series waarop wij normaal rijden. We hebben nog gekeken of we in plaats van negen ton niet naar 10-tons voorassen konden. Maar op 385/55 banden heb je maximaal negen ton. Dat had dus geen zin.”
Boerman Transport is dé autolaadkraan-specialist. Een van de twee Scania’s wordt ingezet bij Boerman Transport. De tweede, verder identieke truck, gaat rijden in de Zwatra kleuren. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Boerman Groep.