Fuso eCanter
| 14:53 | Arjan Olsthoorn

BMN ziet Fuso eCanter als cruciale stap in emissievrij vervoer

BMN Bouwmaterialen heeft een nieuwe Fuso eCanter in gebruik genomen. De volledig elektrische 7,5 tons vrachtwagen maakt emissievrij transport mogelijk voor het op locatie leveren van ruwbouw en afbouw producten.

BMN Bouwmaterialen ziet emissievrij vervoer als een cruciale volgende stap in de bedrijfsvoering. Maar ook het stiller kunnen laden en lossen wordt als een voordeel gezien. De  volledig elektrische 7,5 tons truck biedt BMN met bijna drie ton voldoende laadvermogen. De eCanter wordt vooral ingezet in het mutatie- en renovatiewerk waarbij allerlei materialen, van gipsplaten tot bakstenen, op het door de klant gewenste moment geleverd worden.

Duurzaam alternatief

Nederlandse klanten als BMN Bouwmaterialen die een Fuso eCanter in gebruik nemen, kiezen voor de eCanter als groen alternatief. Hoewel de compacte 7,5- tons truck uitblinkt in stedelijke distributie, is de inzet van het elektrische voertuig zeer divers. Bij de keuze voor de elektrische truck van Fuso spelen verschillende factoren, zoals geluids- en emissiebeperking en verduurzaming van het wagenpark, een rol. De eCanter is ontwikkeld door Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC) en wordt voor de Europese markt geproduceerd in Tramagal, Portugal.

Doordachte en bewezen techniek

De eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm. Daarmee kan het voertuig goed uit de voeten in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7.490 kilogram heeft de elektrische Fuso, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen tot wel 4.000 kilogram. De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De eCanter is daarmee niet alleen milieuvriendelijk, maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan de eCanter zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer € 1.000 euro per 10.000 kilometer in vergelijking met een dieselmotortruck.

Fuso eCanter

De elektrische aandrijving op de achteras wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een indrukwekkend vermogen van 129 kW (176 pk) en een koppel van 390 Nm. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het koppel al beschikbaar vanaf stilstand. De maximale snelheid van de eCanter is begrensd, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De accu’s maken een bereik van 100 kilometer mogelijk. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW, bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW) is dit gereduceerd tot 1,5 uur.

Uitrusting

De eCanter is standaard uitgerust met ABS, ESP en Lane Departure Warning System (LDWS) veiligheidssystemen. BMN Bouwmaterialen heeft de eCanter extra uitgerust met een camerasysteem waarmee de chauffeur rondom zicht heeft. Aan het gemak is ook gedacht door het voertuig te voorzien van elektrische raambediening, radio, navigatie en een extra display. Om het voor hen in de zomermaanden zo comfortabel mogelijk te maken is de eCanter voorzien van airconditioning. De eCanter biedt met deze inmiddels bewezen techniek een solide basis voor een transport inzet van verschillende klanten. Ook de opbouwvriendelijkheid van de Fuso eCanter zorgt voor veel flexibiliteit in de configuratie. Fuso valt net als Mercedes-Benz onder de vlag van Daimler. Mercedes-Benz truckdealers in Nederland staan garant voor een fijnmazig dealernetwerk voor onderhoud en reparatie van de eCanter.

BMN Bouwmaterialen

Als onderdeel van Building Materials Europe valt BMN Bouwmaterialen onder de beursgenoteerde Blackstone Group. In Nederland telt BMN Bouwmaterialen 81 vestigingen die werken volgens de vier beloftes: de beste service, juiste voorraad, flexibele logistiek en vakkundig advies.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie