| 14:10 | Robert Servaas

BMC: nieuw truckmerk in Nederland

Ogenschijnlijk vanuit het niets is er ineens een nieuw truckmerk in Nederland leverbaar: BMC. Het Turkse merk levert zware trekkers maar ook bakwagens en trucks in het bouwsegment.

De letters BMC staan overigens voor British Motor Corporation, de firma die in 1952 ontstond na een fusie en merken als Austin, Morris, MG en Riley op de markt bracht. In 1965 opende dat BMC een fabriek in Turkije die onder dezelfde naam bleef produceren toen BMC in Engeland ophield te bestaan. Inmiddels is het de grootste fabriek in Turkije en worden er naast trucks ook stadsbussen gebouwd. Daarmee is BMC zelfs marktleider in Turkije. Nu zijn de vrachtwagens ook in Nederland leverbaar.

Het model Tuğra dat nu geïmporteerd wordt, beleefde zijn première op de IAA in 2018. Importeur is Mannes Dekker van Twente Trucks. Hij verkoopt al jarenlang opleggers die in Turkije gebouwd worden waardoor de stap naar het leveren van trucks een logische leek. Mannes ging echter niet over een nacht ijs en inspecteerde de trucks eerst in Turkije zelf. ,,Het chassis en de cabine zijn eigen ontwerp en worden ook in Turkije gebouwd. Voor veel andere componenten is gekozen voor beproefde techniek. Zo komen de motoren tot 400 pk van Cummins, enkel het topmodel met 460 pk komt van Iveco. De automatische versnellingsbakken zijn van ZF Traxon en de assen zijn Amerikaans fabricaat”, aldus Dekker. Vanwege die techniek en de degelijke indruk die Dekker van de trucks en de fabriek kreeg, durfde hij de gok wel aan. Qua positionering kiest de importeur de onderkant van de markt. Hierdoor is er een prijsvoordeel ten opzichte van de gevestigde orde. Een tweede voordeel is beschikbaarheid want volgens Dekker is nu bestellen, met twee maanden rijden.

Het is een forse truck.


De BMC trekker is enkel leverbaar met een cabine met hoog dak. Die cabine heeft vierpunts luchtvering en ook de achteras is luchtgeveerd. Foto’s van de binnenzijde hebben we nog niet gezien maar de specificatielijst omvat de nodige accessoires en hulpsystemen die de hedendaagse chauffeur op een moderne truck verwacht. Binnenkort hopen we een uitgebreide kennismaking te hebben met de nieuwe Tuğra.

6 Reacties
  1. De Turkse BMC heeft totaal niets meer van het originele Britse BMC ( Austin & Morris ) trucks, die vooral bekend zijn door de uitvoering voor de schooltandartsen, Dunlop, BP plus veel verhuiswagens. BMC werd in de vorige eeuw BLMC ( British Leyland Motor Corp ) wat later weer Leyland Motors Corp werd met samenvoegingen van AEC, Albion, Scammell, Bristol, Guy enz. Er waren veel problemen met deze groep omdat de personenwagen divisie Rover, Austin, Triumph, Jaguar, Morris, MG enz. veel verlies leden. Uiteindelijk werden er bij Leyland Bus samenwerking gezocht met Volvo en Daf. Daf heeft rond de jaren negentig Leyland trucks overgenomen en heeft in de UK lang met het merk Leyland DAF gewerkt. Uiteindelijk is dit Britse merk wel bezig gebleven in overzeese gebieden waaronder India, Afrika en Turkije, maar in de UK is er niets meer van over, dan alleen nog retro producten. Dit is geschreven door een ex. Leyland Benelux medewerker.

  2. Sorry Bas maar vG&L heeft jaar en dag met Commers gereden en niet met BMC’s.
    Commer was een merknaam van de ROOTES group uit Luton GB. Importeur: Autobedrijf Ten Hoeve in Den HAAG

  3. BMC, is mij bekend, was vroeger (60er jaren) bekend als van Gend en Loos bestel wagen. Het merk was van Austin/Bedford / en Cummins. Later werdt dit BMC.
    In Turkye is het een groot merk.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie