Kenworth W900 A-Model
| 08:19 | Arjan Olsthoorn

Blikvanger: Kenworth W900 A-Model Long hood

Veertien jaar, zo lang duurde het voordat Ed Davis uit Oregon zijn Kenworth W900 de schuur uitreed. Als we Davis, in de Amerikaanse chauffeurswereld beter bekend als Big Ed, vragen naar meer informatie over deze werkelijk prachtige Kenworth, vertelt hij honderduit.

Ed (66) wilde vroeger altijd al een eigen vrachtwagen. Dat werd in 1976 gerealiseerd met de aanschaf van zijn eerste truck waarmee hij begon met het transport van hangend vlees. In 2000 startte hij zijn bedrijf First Class Transportation (FCT). In de beginperiode daarvan reed hij vooral met kip, maar vanaf 2004 begon hij ook met flatbeds (open trailers) te rijden.

Doordacht

In 2008 werd bij zijn vrouw MS geconstateerd. Naast de zorg voor zijn vrouw begon Ed met het bouwen aan zijn droomauto. Hij heeft in zijn leven veel mooie wagens gehad, maar de voorliefde voor het A-model van Kenworth is het grootst. Ed wist precies wat hij wilde en ging vanaf het eerste moment doordacht te werk. Hij kocht het lage luchtveringsysteem van een testtruck van Peterbilt. Die truck had slechts 21.000 mijl gereden. Toen kwamen er chassisbalken van een andere testtruck van Peterbilt op de markt. “Ik twijfelde geen moment en kocht dit chassis direct. Dat was tenslotte al voorbereid op de luchtvering, dus dat maakte de installatie simpel.”

De tweede stap in het proces volgde, de aanschaf van een Kenworth W900 A-Model Long hood-cabine. “We hebben A-Model-steunen op de chassisbalken bevestigd. Dit moest om de cabine, radiateur en bumper passend te krijgen”, legt hij uit. Door de luchtvering rondom zal hij die laatste er niet af rijden. Zo kan hij de truck op de vooras acht inch (ruim twintig centimeter) liften. Ook de cabine is luchtgeveerd.

Cummins of Detroit?

Een Cummins of een Detroit, het zijn keuzes die ze in Amerika maken. De motor speelt daar een grotere rol dan bij ons in Europa. In de Kenworth van Ed hangt een Detroit-V12 uit 1971. Deze twaalfcilinder heeft twee turbo’s en twee blowers en levert maar liefst 980 pk. De motor werd tot in detail gefotografeerd en daarna compleet gedemonteerd. Alle onderdelen werden onafhankelijk geïnspecteerd en waar nodig gereviseerd. Talloze uren handwerk volgden om de motor passend te krijgen. Zo bestaan de uitlaten vanaf de turbo uit verschillende stukken roestvrijstaal die Ed aan elkaar heeft gelast om de ideale bochten te krijgen. Van de aluminium covers over de cilinders tot elk boutje, alles moest worden verchroomd. “Een hels karwei, maar het was het meer dan waard”, zegt Ed daar nu over. Om alle 980 paardenkrachten in gang te zetten, heeft Ed een handgeschakelde bak met achttien versnellingen.

Pinstripes en leer

Na het grove werk werd het tijd voor de afwerking. Het spuitwerk zit er strak op en Eds striping komt mooi uit op dit model. Voor de oplettende kijker zitten er veel details verstopt. Er zijn zelfs pinstripes op de bladen van de vin aangebracht. “Ik wilde een opvallende showtruck met de juiste details, maar niet schreeuwerig.” De stijl van buiten is doorgetrokken naar binnen. Het interieur is voorzien van crèmekleurig leer met groene details en glimmende instrumenten. Achter de voorstoelen maakte een bed plaats voor een comfortabele bank. De opening van de cockpit naar de ‘slaapcabine’ is vergroot, waardoor er meer ruimte ontstaat voor de passagiers. “Ideaal voor de kleinkinderen”, lacht Ed.

Dit verhaal vind je in Truckstar 8, bestel hem nu! Of word abonnee en krijg Truckstar automatisch thuisgestuurd!

Tekst en foto’s: Jasper Egberts

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie