*

| 22:12 | Bert Mateboer

Binnen dertig jaar: geheel autonome trucks

Binnen twintig jaar rijden er trucks op de weg die grotendeels autonoom kunnen rijden, dus zonder dat de chauffeur achter het stuur zit. Binnen dertig jaar rijden er trucks op de weg die zelfs geen cabine meer nodig hebben.

Dat is de verwachting van de ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks die deze week in de fabriek in Wörth een kijkje in de keuken van de ontwikkelingsafdeling gaven. Het ontwikkelen van autonome trucks staat hoog op de agenda, onder andere vanwege het chauffeurstekort dat de komende jaren alleen maar groter dreigt te worden.
De ingenieurs gaan uit van vijf niveaus die doorlopen moeten worden om uiteindelijk op de volledig autonome truck uit te komen.

We bevinden ons nog pas op niveau 1

Op dit moment bevinden we ons op niveau 1. Dat houdt in dat de truck voorzien is van allerlei voorzieningen die de chauffeur behulpzaam zijn bij het rijden. Zoals de cruise control en het keep-in-lane systeem. De chauffeur moet daarbij nog wel steeds het stuur vasthouden en op het verkeer letten.
Bij niveau 2 kan de truck in bepaalde situaties, bijvoorbeeld op de autosnelweg, zelfstandig rechtuit rijden, het spoor volgen en de afstand tot de voorganger regelen. Filerijden kan de truck volledig zelf. Maar de chauffeur moet wel achter het stuur zitten en de systemen in de gaten houden.

Bij niveau 3 zijn de systemen in de truck zodanig ontwikkeld dat de truck complete routes op de autobaan zelf kan afleggen. De chauffeur kan op de bijrijdersstoel gaan zitten: hij moet nog wel op het verkeer letten en als de truck dat vraagt de controle overnemen.

Binnen dertig jaar rijden er trucks zonder cabine

Niveau 4: De truck kann bepaalde transporttaken geheel zelfstandig uitvoeren, ook op provinciale wegen en in stadsverkeer. De chauffeur hoeft niet meer op te letten en kan zich met andere dingen gaan bezighouden.

Niveau 5: De truck is volledig zelfstandig onderweg, de chauffeur is overbodig. Een cabine is daarom ook niet meer nodig: de gehele lengte van de truck kan voor lading worden gebruikt.

De ingenieurs van Mercedes-Benz waarschuwen dat er nog gigantisch veel problemen moeten worden opgelost, maar zijn ervan overtuigd dat binnen dertig jaar een truck zonder cabine heel normaal zal zijn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie