bijtanken
| 09:05 | Robert Servaas

Bijtanken: business as usual

Nu Truckstar 10 op de mat is gevallen, is de vakantieperiode in Nederland zo goed als voorbij en zijn de meeste mensen weer aan het werk. Normaal gesproken leidt dat tot de gebruikelijke files in de ochtend en de avond. Alleen dit jaar niet omdat mensen nog massaal thuiswerken. Jullie niet natuurlijk, maar een groot deel van de mensen wel.

Het virus houdt de wereld namelijk nog steeds in zijn greep, zeker nu er sprake lijkt te zijn van een opleving in het aantal besmettingen. Voor de meeste chauffeurs is het echter business as usual waarbij medeweggebruikers alweer vergeten lijken te zijn dat nog maar enkele maanden geleden chauffeur een cruciaal beroep bleek toen er massaal gehamsterd werd. Sommige zaken veranderen kennelijk nooit.

Waar wel verandering in lijkt te komen, is de manier waarop onze vrachtwagens worden voortbewogen. Bij de luxewagens is elektrische aandrijving inmiddels als oplossing voor de toekomt omarmt, mede onder druk milieubeleid en van landelijke overheden. Vooral in landen waar subsidieregeling voor elektrisch rijden geldt, zie je onderweg redelijk veel Tesla’s en soortgenoten. Ondertussen heeft nagenoeg elke fabrikant een elektrisch aangedreven model in het programma of is er een aan het ontwikkelen.

Lang dachten we dat het bij vrachtwagens niet zo’n vaart zou lopen, maar inmiddels rijden de eerste volledig elektrisch aangedreven trucks in ons land rond. En volgens een recent onderzoek heeft over 15 jaar de helft van alle vrachtwagens een stekker. Dan moeten er echter nog welk wat hobbels genomen worden zoals actieradius en laadmogelijkheden, zo blijkt uit een artikel in Truckstar 10. Zo’n vaart zal het dus waarschijnlijk inderdaad niet lopen. Wel staat vast dat we aan de vooravond staan van grote veranderingen. Tot het zover is, kunnen we nog genieten van onze diesels. Die zullen volgens menigeen overigens nooit verdwijnen.

Wat evenmin verdwijnt is Truckstar dat dit jaar het 40-jarig jubileum viert. Daar hebben jullie in de afgelopen nummers al het nodige aan terugblikken van kunnen zien. Er is echter meer want we hadden een extra dik jubileumnummer gepland dat door corona ( daar is ie weer) moest worden uitgesteld. Ook is het bij ons inmiddels weer business as usual en werken we hard aan de realisatie van dat jubileumnummer dat jullie volgende maand kunnen verwachten.

Robert Servaas
Redacteur Truckstar

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie