Volvo en Renault onder één dealer-dak
| 13:59 | Truckstar Redactie

Beste chauffeur ‘met uitsterven bedreigd’

De Nederlandse chauffeur behoort tot de wereldtop. Sommigen denken echter dat hij met uitsterven bedreigd is.

We behoren als Nederlandse chauffeurs tot de absolute wereldtop, zo blijkt uit een recent artikel in De Telegraaf. Maar de Nederlandse chauffeur lijkt bedreigd te worden in zijn voortbestaan.

Zo vermoedt althans Gerrit Putters, de maker van de online petitie ‘Red de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs!‘. Volgens Putters laten vooral de vakbonden het afweten. Zijn petitie is daarom op hen gericht: “De vakbonden laten de regering z’n gang gaan met grenzen opengooien; geven bazen mazen in de cao om die te ontduiken en haken af als een chauffeur zijn rug recht houdt.”

“Wat ik met deze petitie wil bereiken is dat er echt naar de chauffeurs geluisterd wordt”, schrijft Gerrit Putters. “Zodat er een betere cao afgesloten wordt en dat er werk van gemaakt wordt om de MOE-landers buiten de deur te houden. De grens weer dicht. Nederlandse bevolking bepaalt en niet Brussel! Red de Nederlandse chauffeur!”

40.000 handtekeningen

Gerrit Putters hoopt op 40.000 digitale handtekeningen en wil daarmee naar ‘de bond’ stappen, zodat die harder gaat vechten voor de Nederlandse chauffeur.

Of Putters zijn 40.000 handtekeningen haalt is de vraag, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om op te komen voor de Nederlandse chauffeur en de petitie te tekenen. Putters’ eis om de grens weer dicht te gooien lijkt in ieder geval niet realistisch.

Kwaliteit en IRU-erediploma’s voor NL chauffeurs

Ook is het de vraag of de Nederlandse chauffeur überhaupt uitsterven zal. De kwaliteit die door Nederlandse chauffeurs geleverd wordt, in combinatie met hoge aantallen schadevrije en probleemloze kilometers, speelt voor een deel van de verladers en opdrachtgevers een grote rol.

Het Telegraaf-artikel legt uit dat er geen enkel ander land is waar in 2013 zoveel erediploma’s heen zijn gegaan vanuit de International Road Transport Union (IRU).

De IRU huldigde in totaal 1.111 chauffeurs met een erediploma voor twintig jaar schadevrij rijden (en minimaal een miljoen gereden kilometers in die periode). Maar liefst 209 van deze erediploma’s gingen naar Nederlandse chauffeurs tegen bijvoorbeeld 185 Duitse chauffeurs, of slechts 77 Roemeense chauffeurs.

Dit nieuws is uiteraard goed voor het imago van de chauffeur. Maar het geeft ook aan dat onze maatschappij behoorlijk wat te verliezen heeft als deze veilig rijdende chauffeur uitsterft. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie