België handhaaft op te lange aerodynamische cabine van DAF
Afgelopen maanden kwamen meerdere staandehoudingen in België aan het licht vanwege een overschrijding van de voertuiglengte, veroorzaakt door de aanwezigheid van een aerodynamische cabine. Naar aanleiding hiervan heeft Transport in Nood contact gezocht met DAF en TLN. België blijkt specifieke nationale wetgeving te hebben aangenomen die deze situaties reguleert.
Voor voertuigen die zijn verbeterd in energie-efficiëntie en aerodynamica, gelden conform Richtlijn 2007/46/EG vanaf 7 mei 2020 de volgende regels:
- Voertuigen met aerodynamische cabines mogen de maximale lengte overschrijden, zolang deze cabines bijdragen aan betere aerodynamische prestaties, energie-efficiëntie en veiligheid.
- Voor voertuigen die zijn uitgerust met aerodynamische voorzieningen die langer zijn dan 500 mm moet een typegoedkeuring worden verleend overeenkomstig de voorschriften inzake typegoedkeuring binnen het kader van genoemde Richtlijn voordat zij in het verkeer worden gebracht.
- Aerodynamische voorzieningen moeten verenigbaar zijn met intermodaal transport en mogen in ingetrokken/ingeklapte stand de maximale voertuiglengte met niet meer dan 20 cm overschrijden.
- De voertuigen of voertuigcombinaties die zijn uitgerust met dit soort cabines moeten in staat zijn een cirkel te beschrijven met een uitwendige straal van 12,50 m en een inwendige straal van 5,30 m.
- De overschrijdingen mogen niet leiden tot een toename van de laadlengte of het laadvermogen.
Actiepunt
John Genetello van DAF Trucks Benelux heeft een document opgesteld voor iedereen die met dit type DAF rijdt. Het document moet handhavers duidelijk maken dat een boete onterecht is. In het Frans, Nederlands en Engels wordt geschreven dat de voertuigen voldoen aan de internationale regelgeving en nationale wetgeving daarop geen uitzondering is. Handig voor chauffeurs zodat zij geen tijd verliezen bij staandehoudingen vanwege een te lange voertuiglengte.
Het document kan worden gedownload via deze link.
Enneuh, wordt die XG cabine ook niet gewoon bij ons hier in Westerlo (BE) geproduceerd?!
En is Brussel (BE) niet de ´hoofdstad´ van de EU? Dat zoiets juist hier moet gebeuren.. Farce à la Belge!
Waarom reageert de Europese Comissie hier niet op, het is toch een schending van de Europese regels waar elk lidstaat zich aan heeft geconformeerd?
Echt weer iets voor die belgen, altijd weer iets om het geld uit je zak te kloppen.
Maar nu weten we nog steeds niet de uitkomst van de staande houdingen, en wat daar uit voort vloeit?
Iets wat EU-gereglementeerd is lijkt me niet dat dan een lidstaat ineens ze eigen regeltjes er op na mag gaan houden, immers word er geen laadlengte of vermogen erdoor verhoogt verlengt ?