Hein Poelvoorde
| 16:46 | Arjan Olsthoorn

Bedrijfsportret: meer vrachtwagens dan chauffeurs

Het bedrijf van Hein Poelvoorde heeft vijf vrachtwagens en drie chauffeurs. Toch is Hein niet op zoek naar nieuwe chauffeurs, een paar reserveauto’s is best gemakkelijk.

Bestel Truckstar editie 13 hier.

Hein Poelvoorde is een jonge ondernemer, hij is net een paar jaar bezig met het opzetten van zijn bedrijf. Zoals bij veel ondernemers bouwt hij het langzaam op, hij begon met een tweedehands MAN. Hein: “Ons werkgebied ligt in België en het noorden van Frankrijk. In Nederland komen we bijna nooit. We rijden vooral met houtsnippers. Die laden we in het bos. Dan staat er een machine die hele boomstammen versnippert, dat heet een ‘breker’. Die breker stort de chips gelijk in onze Walking Floor. We brengen de houtsnippers naar handelaren in biomassa.”

Poelvoorde Volvo

De Volvo is de nieuwste aanwinst van het bedrijf.

Bij het bedrijf van Hein Poelvoorde rijden drieënhalve chauffeur, naast Hein zelf zijn dat Filip Van Kerkhove en Sven Moreau. En die halve, dat is Luc, de vader van Hein. Luc: “Ik rijd bijna nooit, alleen in noodgevallen, dan spring ik in. Mijn schoonouders hadden een varkenshouderij en die hebben mijn vrouw en ik overgenomen.”

Filip Van Kerkhove is een echte chauffeur. Filip: “Eerst heb ik een paar jaar van alles en nog wat gereden. Maar daarna was ik tweeëntwintig jaar trouw aan één werkgever. Voor Filip raakte het internationaal rijden steeds minder interessant. “Ik was dus op zoek naar iets anders. Ik woon ook in Wielsbeke en ik kwam Hein tegen. Hij zocht een chauffeur. Van het een kwam het ander, en nu rijd ik al weer bijna twee jaar voor hem.”

Scania Torpedo

Een torpedo zoals een torpedo bedoeld is.

Hein zelf droomde al vanaf kleins af aan dat hij chauffeur wilde worden. Dat is best gek, want in zijn omgeving was er niemand die op de vrachtwagen zat. Hein: “Ik heb een technische opleiding mechanica gedaan, met als laatste jaar de specialisatie ‘garage’.  Maar dat trok me toch niet, ik wilde chauffeur worden. Nadat ik mijn CE gehaald had heb ik eerst bij een bedrijf gewerkt. Ik reed toen al biomassa met een Walking Floor. Na die drie jaar kocht ik mijn eerste eigen vrachtwagen, een MAN TGX. Maar dat was geen succes er ging veel aan stuk. Toen heb ik twee nieuwe MAN’s gekocht.”

Twee auto’s tegelijk, dat klinkt ambitieus, maar toch nam Hein niemand in dienst. “Vrachtauto’s zijn mijn hobby, maar daarnaast is het ook praktisch om twee auto’s te hebben. Ik heb veel trailers, en als je dan twee trekkers hebt, hoef je niet zo vaak af en aan te koppelen.” De MAN’s bewezen ruim drie jaar hun dienst, en toen gingen ze er uit. Het was het verkeerde merk. Hein: “Ik ben een Scania-gek, en vanaf dat moment ben ik dus overgestapt van MAN op Scania.”

Maar als je naar het wagenpark kijkt, dan staat er toch echt een Volvo tussen. Toen Filip bij Hein kwam werken gaf hij direct al aan dat hij een Volvo-man is. Maar Hein had een overschot aan Scania’s. Toch beloofde Hein dat hij Filip direct een Volvo zou geven als er een auto bij zou moeten. Filip vertelt: “Het is een auto met Full-Options. Alles zit er op, airconditioning in de stoel, een frigo en microwave. En verder is hij rondom luchtgeveerd. En aan de buitenkant heb ik alle mogelijke verlichting opgehangen. Ik ben content als een klein kind met deze Volvo. Als je een fan van Volvo bent, dan zit dat tussen je oren. Dat kan je niet uitleggen.”

Scania R500

De twee staande pijpen maken het plaatje af.

En zo blijft er bij het bedrijf van Hein een overschot aan trekkers. Maar een kniesoor die daar op let, want het zijn stuk voor stuk mooie auto’s. En vader Luc kijkt met zichtbare tevredenheid naar zijn zoon en zijn wagenpark: “Hij doet dit graag!”

In Truckstar 13 lees je het volledige bedrijfsportret van Hein Poelvoorde. Nooit meer een verhaal missen? Word dan abonnee!

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie