AVG Bouwstoffen
| 11:10 | Arjan Olsthoorn

AVG Bouwstoffen vervoert containers met nieuwe Scania P250 

AVG Bouwstoffen in Heijen heeft een nieuwe Scania met portaalopbouw in gebruik genomen voor het vervoeren en plaatsen van containers. Het familiebedrijf pur sang koos voor de Scania P250 4×2 17L onder andere vanwege de verlengde dagcabine.

Jeroen van Heesch, Operationeel Medewerker bij AVG Bouwstoffen: “De verlengde dagcabine biedt vanwege de extra ruimte meer comfort en opbergruimte voor de chauffeur. Andere merken konden op dit gebied niet aan onze wensen voldoen.”

Derde Scania

De nieuwe truck is de derde Scania die aan het 60 eenheden tellende wagenpark wordt toegevoegd. Dat de keuze voor de tweede keer op Scania viel, heeft meerdere redenen. Niet in de minste plaats omdat de vorig jaar in gebruik genomen S450 bulkauto’s enorm goed bevallen. “De vorige containerauto was 12 jaar oud en aan vervanging toe”, vertelt Van Heesch, die 17 jaar geleden als chauffeur bij AVG in dienst kwam. “Deze Scania is van alle moderne gemakken voorzien.”

AVG

Vanwege de veiligheid is het voertuig uitgevoerd met de city safe window.

De nieuwste telg heeft een ‘city safe window’ aan de bijrijderskant voor meer veiligheid in de stad. De chauffeur, die heel blij was met de keuze voor Scania, mocht mee beslissen over comfort verhogende opties, waaronder koelkast, achteruitrijdcamera en LED verlichting. “Luchthoorns plaatsen we altijd standaard, zodat de uitstraling van ieder auto hetzelfde is,” zegt Van Heesch. De VDL 14 tons portaalopbouw, uitgevoerd met een afnetsysteem, werd geplaatst door Terberg Techniek.

Duurzaamheid

Bij AVG staat duurzaamheid hoog op de agenda. Om meer inzicht te krijgen in de uitstoot per energiestroom, heeft de onderneming het energieverbruik omgerekend naar CO2-emissies. Eén van die energiestromen is brandstofverbruik. Van Heesch: “Daar zijn we heel bewust mee bezig. Alle auto’s zijn uitgerust met een webfleetsysteem. Maandelijks wordt gerapporteerd wat het verbruik is geweest en wie de truck onnodig stationair heeft laten draaien.”

Volgens van Heesch wordt er ook gekeken naar alternatieve brandstoffen. “Waar we diesel kunnen vervangen voor elektrisch doen we dat.” Hij doelt op opleggers die uitgerust zijn met elektromotoren, zoals elektrische betonmixers, en hybride betonmixers, die rijden op diesel en op de bouwplaats elektrisch lossen. “En wanneer er elektrische trucks beschikbaar zijn, zullen wij niet achteraan staan om er één aan te schaffen en te testen hoe dit in ons werk past. We proberen altijd een goede auto op de weg te zetten die niet alleen voor het bedrijf en voor de chauffeur goed is, maar ook voor het milieu.”

‘Beste keus’

Alle trucks die in eigendom zijn worden in de eigen werkplaats in Heijen, vlakbij de Duitse grens, onderhouden. Desondanks speelde het feit dat de Scania-dealer tegenover het hoofdkantoor van AVG gevestigd is ook mee om wederom voor het merk met de griffioen te gaan. “Scania kwam er gewoon als beste uit.”

AVG Bouwstoffen

AVG biedt met vier divisies een zeer divers dienstenpakket aan. De 230 medewerkers werken voor Infra, Bouwstoffen, Transport en Explosieven Opsporing. AVG Bouwstoffen, waar de nieuwe Scania voor rijdt, is leverancier van bouw- en grondstofmaterieel en beschikt over verschillende soorten containers voor het afvoeren van afval. Het bedrijf is opgericht in 1920 en is sinds 1988 ook actief op de Duitse markt.

Scania P250

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie