Autobahn A1
| 07:00 | Arjan Olsthoorn

Autobahn A1 en A61 eind 2021 hersteld na overstromingsramp

De geblokkeerde snelwegen, rijkswegen en spoorlijnen zullen het verkeer de komende maanden en in sommige gevallen zelfs jaren hinderen na de overstromingsramp in West-Duitsland. Dat heeft het Duitse ministerie van Verkeer en Waterstaat gemeld.

Het water heeft zo’n grote schade aangericht dat het, vooral in Rijnland-Palts, nog niet mogelijk is om het herstel van de Bundestraßen te voorspellen, zei het federale ministerie van verkeer (BMVI) tegen de Duitse transportsite eurotransport.de. Het ministerie schat de schade aan de infrastructuur momenteel op ongeveer twee miljard euro. Daarvan is meer dan de helft toe te schrijven aan de spoorinfrastructuur.

A1 en A61

De Autobahn A1 in het zuidwesten van Keulen en de A61 tussen Kerpen en Bad Neuenahr-Ahrweiler, die bijzonder zwaar werden beschadigd door de watersnoodramp, zouden tegen het einde van het jaar weer gereed voor verkeer moeten zijn. Daar zijn momenteel nog verkeersbeperkingen en volledige afsluitingen. “Op dit moment zijn we volop bezig met de opruimwerkzaamheden,” zei een woordvoerder van het ministerie. “Eind van het jaar zijn de snelwegen weer bereikbaar.”

Geen voorspelling mogelijk in Rijnland-Palts

Door aardverschuivingen, overstromingen en brugschade is de infrastructuur in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts enorm zwaar getroffen. Zo zwaar getroffen dat de wegenbouwadministratie Rijnland-Palts nog geen prognose kan geven voor een restauratie. “Tot nu toe zijn de verbindingen in het Ahrdal voorlopig hersteld voor hulpdiensten, bestemmingsverkeer en bewoners,” aldus de woordvoerder.

Spoorwegrestauratie deels pas in jaren

“Op sommige spoorlijnen zijn de vernielingen en de daarbij behorende renovatiewerken zo omvangrijk dat het pas de komende jaren mogelijk zal zijn om de berijdbaarheid te herstellen”, legt de woordvoerder uit. Deutsche Bahn schat de totale schade aan spoorlijnen, verkeersstations en energiesystemen op 1,3 miljard euro. 635 miljoen euro aan in Noordrijn-Westfalen en 570 miljoen euro in Rijnland-Palts.

2 Reacties
  1. Deutschland, Du armes Entwicklungsland
    wenn ich mir unsere Infrastruktur und besonders unsere Autobahnbaustellen anschaue, dann stellt sich mir die Frage warum wir keine Entwicklungshilfe kassieren?
    Hier die Baustelle hinter dem Kreuz Bliesheim Richtung Köln nach 6 Wochen. Lächerliche 10 Meter sind weggespült worden, in Dubai wäre das eine Aktion von maximal 2 Tagen, aber hier ist nicht mal ein Bauarbeiter zu sehen, es ist halt Samstag Nachmittag, unfassbar.
    150000 PKW und LKW rollen seit 6 Wochen durch kleine Orte wie Weilerswist, Bliesheim, Lechenich, Konradsheim oder Dirmerzheim. Endlose Staus, Verzweifelnde Pendler nach Köln und genervte Anwohner. Die A1 das Herzstück europäischer Autobahnen für den Transport und unsere Versorgung schlägt nicht mehr.
    Fast 70 % des Benzinpreises , dazu die KFZ Steuer landen beim Staat, jährlich fast 50 Milliarden und das zuständige Land NRW schickt einen Bagger an die Baustelle.
    Die 7 Cent die wir jetzt noch zusätzlich für saubere Luft an der Zapfsäule zahlen verpuffen jetzt auch im Stau, how dare you😂😂😂.
    Egal ob Flutkatastrophe, Corona oder jetzt Afghanistan sobald etwas den Schlafmodus unserer Beamten in den Behörden, Institutionen oder in der Politik stört blamieren wir uns bis auf die Knochen. Dazu geben wir noch ungezählte Milliarden für Berater aus, die wir uns in Zukunft auch sparen können.
    Schuld hat keiner, Verantwortung übernimmt erst recht keiner und wenn jemand beschuldigt wird, dann wird solange ein Untersuchungsausschuss gegründet bis das nächste Versagen das vorherige hat vergessen lassen.
    Deutschland wird auf Grund der Vergangenheit weltweit maßlos überschätzt, wir haben in allen Bereichen unsere Spitzenpositionen verloren, außer bei der Korruption der Politiker, die wir auf genau diese Weise wie oben beschrieben alle verdrängt haben.
    Wie immer nur meine Meinung, jeder darf gerne eine andere haben.
    Blid&Text: Rainer Barton

  2. Schandalig hoe de deelstaat en het land op zich met deze situatie omgaan.
    nog steeds zijn belangeloos velen aan het werk om de boel te herstellen .wegen dorpen niks hoor je erover in de media.
    ongekend falen van de belang hebbenden
    1 ding staat vast de gewone burger is de dupe ..
    Duitsland kennen de dit gaat jaren duren .
    er staat geen druk van boven af op .
    Brussel doet niks .
    bedrijven moeten massaal de extra gemaakte km.s in rekening gaan brengen bij de duiste staat al was het via n advocaat.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie