Australiërs vrezen CO2-tax
| 17:14 | Truckstar Redactie

Australiërs vrezen CO2-tax

Het Australische wegtransport vreest dat het vanaf 2014 moet betalen voor CO2-uitstoot.

Het is een nachtmerrie-scenario dat Australische transporteurs boven het hoofd hangt. Het land is bijna totaal afhankelijk van het wegtransport en de regering heeft toegezegd geen doorbelasting voor CO2-uitstoot neer te leggen bij het transport tot halverwege 2014.

In Europa dreigt de CO2-uitstoot ook belast te gaan worden, of gepoogd beperkt te gaan worden, bij de invoering van de Euro 7-norm. Die norm is echter nog niet vastgesteld. Als men niet oppast zou Australië zou dus op Europa vooruit kunnen lopen.

Op dit moment kunnen transportbedrijven in Australië zogeheten ‘tax fuel credits’ terugkrijgen voor elke getankte liter diesel. Nu betaalt men per liter 38 cent accijns, en transportbedrijven kunnen daar ongeveer 13 cent van terugkrijgen. De bedoeling is dat vanaf 2014 er per liter 7 dollarcent vanaf gaat, als CO2-belasting.

Dit betekent volgens de Australian Trucking Association (ATA) een plotselinge lastenverzwaring van een half miljard Australische dollar per jaar, (400 miljoen euro) voor het wegtransport.

Moeilijk doorberekenen
Zeventig procent van de transportbedrijven in Australië hebben slechts één truck. Die eigenrijders zullen de CO2-tax moeilijk kunnen doorberekenen aan hun opdrachtgevers.

Het idee achter de CO2-tax is dat men naar alternatieve brandstoffen zal overgaan. Maar in Australië zijn er geen alternatieven voor diesel. LNG is niet geschikt voor de ultralange afstanden Down-Under, en biodiesel is amper voor handen.

Hoop op betere infrastructuur en langere trucks
De ATA hoopt dat de huidige en nieuwe regeringen meer gaat investeren in infrastructuur en langere trucks zal toestaan, zogeheten ‘high productivity vehicles’. Hiermee kunnen grotere volumes vervoerd worden met minder brandstof.

Een plan om deze B-triples toe te laten op de Hume Highway, de weg tussen Melbourne en Sydney, strandde onlangs. Die Hume Highway is misschien wel de belangrijkste weg van het hele land, maar de staat New South Wales gooide roet in het eten. Vooralsnog blijven 26 meter-lange B-doubles de zwaarste trucks op deze belangrijke route.

Australiërs vrezen CO2-tax
Een Kenworth die een B-double trekt geladen met gas op een rustige weg in de staat Victoria.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie