Show-Benz met verhaal
| 16:33 | Korneel Luth

ANWB: hoe doorsnij je truck-colonnes?

De ANWB maakt zich zorgen over truck-colonnes op de rechter rijstrook en vraagt automobilisten en chauffeurs om oplossingen.

De grootste verkeersorganisatie van Nederland, de ANWB, maakt zich zorgen over colonne-vorming door vrachtwagens op de rechter rijstrook.

In- en uitvoegen wordt op een aantal snelwegen moeilijk, zo concludeert de ANWB en zegt: “Veel vrachtwagens is een teken dat het goed gaat met de economie. Lastig is het echter wanneer het zo druk is met vrachtwagens dat er een colonne ontstaat op de rechter rijstrook. Hoe kom je veilig tussen de vrachtwagens door?”

Vraag om oplossingen en ideeën

De organisatie is een actie begonnen op haar eigen website waarbij men de hulp van weggebruikers inroept.

Op een kaart kunnen die een pin droppen om locaties aan te geven waar colonne-vorming een probleem zou zijn. Daarnaast kunnen oplossingen en ideeën doorgegeven worden via een button op de ANWB-website.

Druk, inhaalverbod, 2 rijstroken, veel trucks

De kwestie wordt uit de doeken gedaan en kracht bijgezet middels onderstaande video die de problematiek op de A15 in de Betuwe weergeeft. De A15 is een goed voorbeeld. De weg kent een inhaalverbod is druk, heeft na Papendrecht slechts twee rijstroken per rijrichting en krijgt bovengemiddeld veel vrachtverkeer te verwerken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Video: ANWB

Ook chauffeurs wordt om oplossingen gevraagd

Niet alleen automobilisten wordt om raad gevraagd. Ook als vrachtwagenchauffeur kun je je oplossingen aandragen. De ANWB wil vervolgens in gesprek met de transportbranche om samen te kijken naar de haalbaarheid en effectiviteit van de door weggebruikers en vrachtwagenchauffeurs aangedragen oplossingen.

“Misschien moet er iets in het wegontwerp veranderen, dan nemen we contact op met Rijkswaterstaat”, aldus de organisatie.
“Misschien moet er iets in het gedrag van de vrachtwagenchauffeurs veranderen. Dan gaan we dat met hen bespreken. Of misschien moeten de personenautomobilisten hun gedrag aanpassen. Dan zullen we dát laten horen. En misschien komen er heel andere ideeën uit die we nu nog niet kunnen overzien.”

Inhaalverboden en afstand houden

Op veel wegen met 2×2 rijstroken gelden inhaalverboden voor trucks. Vooral op die wegen speelt het probleem van colonne-vorming en rijden trucks in treintjes achter elkaar.

Het antwoord is: afstand. Maar dat is niet altijd makkelijk als er constant nieuwe voertuigen tussen jou en je voorganger vliegen.

Een ander probleem is dat je al gauw in overtreding bent als je als vrachtwagenchauffeur naar links gaat om een andere weggebruiker de ruimte te geven in te voegen. Daar staat tegenover dat iedere weggebruiker de kans moet krijgen op een normale manier in, dan wel uit te voegen.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie