Amerikaans geweld op de Veluwe
| 09:38 | Truckstar Redactie

Amerikaans geweld op de Veluwe

Lekker zand rijden met een Kenworth W900 A.

Liefhebbers van Amerikaanse trucks zijn er in Nederland genoeg te vinden. Ook is er een flink aantal mensen dat zo’n Peterbilt, Kenworth of Mack bezit, meestal als hobbytruck. Werken gebeurt in Nederland maar zelden met deze trucks. Toch rijdt er sinds kort in de buurt van Apeldoorn een Kenworth die wel degelijk hard aan het werk is.

Cor Herms (62) uit Epe bezit sinds eind vorig jaar een exemplaar van het type W900 A uit 1979. Ook voor Cor is de Amerikaan een vrijetijdsproject, maar de gepensioneerde oud mededirecteur van transport-, grondverzet- en kraanbedrijf Herms B.V. kan het niet laten om er zo nu en dan een ritje met een volle kiptrailer mee te doen.

Vliegende kiep met de Kenworth

We ontmoeten Cor op het terrein van voetbalclub S.V. Epe. Voor de aanleg van een nieuw kunstgrasveld voert Herms B.V. hier met zes trucks zo’n 3500 vierkante meter speciaal zand aan. Cor springt als ‘vliegende kiep’ regelmatig bij wanneer dat nodig is. 

“Sinds vorige week doe ik dat met de Kenworth. Door er mee te werken kan ik de truck mooi uittesten en controleren of hij technisch in orde is”, meldt Cor die er net een paar werkdagen met de Kenworth op heeft zitten wanneer we hem treffen.

Amerikaans geweld op de Veluwe

Het zand moeten we laden bij een loskade aan de IJssel bij Terwolde. Dat is een ritje van ruim 20 kilometer; een hele beleving in een truck van 34 jaar oud en gebouwd naar Amerikaanse standaard. Het interieur van de smalle cabine is uiterst spartaans en het geluidsniveau dat de twee staande uitlaten produceren zorgt ervoor dat elkaar verstaan tijdens de rit niet eenvoudig is.

Hard werken

Sturen en schakelen met de Kenworth is gewoon hard werken, maar Cor bedient de ongesynchroniseerde Fuller Eaton 13 speed waarmee de Kenworth is uitgerust alsof hij nooit anders heeft gedaan. Hij blijkt dan ook een ervaringsdeskundige in het ‘dubbelclutchen’: “Daar heb ik inderdaad geen moeite mee. Ik ken deze versnellingsbakken nog van de DAF’s 2600 en 2800 waarmee we vroeger zelf reden in het familiebedrijf.” Cor zegt ’s avonds erg moe maar wel voldaan te zijn na een dagje sturen met de Kenworth, maar weet de vermoeidheid prima te relativeren: “Rijden met zo’n truck is gewoon mooi en dan maakt dat toch niet uit?”

 Amerikaans geweld op de Veluwe
Schakelen in de Kenworth is een intensieve aangelegenheid.

Aangekomen in Terwolde wordt de drieassige Knapen-trailer volgeschept met zand uit het binnenvaartschip Bremare. Geen voorkeursbehandeling voor deze bejaarde Yank, de truck mag gewoon laten zijn wat hij waard is. 

Onder de kap van de ‘Kenny’ ligt een 14 liter Cummins NTC-400 zescilinder met 400 pk. Voldoende om de 50 ton zware combinatie op gang te brengen en te houden. Daarvoor moet de motor wel toeren maken. “De lange overbrenging is eigenlijk bedoeld voor hogere snelheden en niet zozeer om snel op te trekken. Ook de turbo doet pas laat zijn werk. Ik ben daarom met een volle vracht genoodzaakt om de truck door te trekken tot zo’n 2300 toeren.”, meldt Cor. Toch valt  ondanks dat het verbruik van de Amerikaan mee: “Veel mensen dachten dat het verbruik boven de 1 op 2 zou liggen. Ik heb het uitgerekend en hij haalt 2,2 kilometer op 1 liter dieselolie.”

Trucking

Als het zomerseizoen voorbij is, gaat de truck weer de schuur in voor verdere restauratie: “Afgelopen winter heb ik samen met enkele bekenden achterkant onder handen genomen. Toen hebben de achterassen compleet gereviseerd en een hydropomp gemonteerd voor de kiptrailer. Komende winter gaan we naar voren en pakken we de cabine en de motorruimte van binnen en van buiten aan.” Plannen voor de looks heeft Cor al klaarliggen. De truck wordt gespoten in hetzelfde ‘appeltjesgroen’ als de moderne trucks van Herms. “Dergelijke kleuren werden vroeger ook door Kenworth geleverd. En het past volgens mij prima bij de auto”, aldus Cor. 

Een eigen logo in stijl heeft Cor ook al: C. Herms Trucking prijkt er in sierlijke letters op de deur. “Mooi hè? Dat heeft mijn dochter ontworpen. Een combinatie van het oorspronkelijke Herms-logo en wat Amerikaanse invloeden.”

Amerikaans geweld op de Veluwe
C. Herms ‘Trucking’

Als de trekker straks klaar is heeft Cor zijn volgende project al klaarstaan. “Ik heb een oude Franse Leveques zwanenhalstrailer gekocht met dichte camperopbouw. Die knappen we ook op en dan kan hij mooi achter de Kenworth.” De eerste reisplannen zijn ook al gemaakt: “Mijn vrouw wil graag een rondreis maken door Scandinavië. Dat gaan we dan mooi met de Kenworth doen!”

Youtube-fanaat Berry Haddeman maakte een korte videoreportage over de Kenworth. Het resultaat zie je hieronder!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie