Flinke boete voor tachograaffraude
| 16:18 | Robert Servaas

Alweer vertraging nieuwe tachograafkaarten

Leverancier Kiwa blijkt niet in staat om voor de beloofde datum van 15 mei aanstaande de nieuwe chauffeurskaarten uit te leveren. Men verwacht nu een leverdatum rond 15 juni.

Zoveel blijkt uit een brief van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, aan de Tweede Kamer. Om de aflevering van nieuwe trucks niet in gevaar te laten komen, worden Nederlandse werkplaatsen nu voorzien van Kroatische werkplaatskaarten. Kroatië was van alle mogelijke leveranciers op dat moment het snelste in staat werkplaatskaarten te leveren.

Kiwa kan de Nederlandse kaarten niet leveren omdat kaartleverancier Idemia niet aan een aantal noodzakelijke processtappen kon voldoen. Zo werd een test bij het Joint Research Centre van de Europese Commissie niet gehaald en kan Idemia niet voldoen aan de designvereisten van de verordening. Het betreft hier niet alleen de Nederlandse werkplaatskaarten, maar ook bestuurderskaarten, bedrijfskaarten en controlekaarten voor ILT en Politie. Gelukkig kunnen de huidige bestuurders-, controle- en bedrijfskaarten ook gebruikt worden in de nieuwe tachografen. Alleen bij de werkplaatskaarten kan dit niet, waardoor hier met urgentie een oplossing is gevonden door middel van de Kroatische werkplaatskaarten.
Tweede kamer: tachograafkaarten kostendekkend maken
Op aandringen van de minister gaat Kiwa nu niet alleen kijken naar een andere kaartleverancier maar gaat het bedrijf ook in gesprek met bereidwillige landen om, net als bij de werkplaatskaarten, tijdelijke kaarten uit het buitenland te gebruiken. Daarnaast zal Kiwa actief kaarthouders benaderen wier kaart op of korte tijd na 15 juni verloopt. Zo wil Kiwa in kaart brengen hoeveel kaarten er in juni en de maanden daarna aflopen zodat deze partijen op tijd op de hoogte kunnen worden gesteld van het feit dat het verstandig is enige tijd vóór 15 juni een G1 kaart aan te vragen. De Kroatische werkplaatskaarten blijven daarnaast nog geldig tot 15 juli a.s.. De minister heeft Kiwa gevraagd om alles op alles te zetten om te voorkomen dat partijen zonder geldige kaart komen te zitten, zodat werkplaatsen, transportbedrijven en chauffeurs, maar ook agenten en inspecteurs niet de dupe worden van het feit dat Kiwa en Idemia niet kunnen voldoen aan de gemaakte afspraken.

1 Reactie
  1. Het is hier net een derde wereld land, ze zijn (zoals te doen gebruikelijk) niet in staat om de normaalste zaken op tijd te regelen, je zou toch sterk het vermoeden krijgen dat de boel met opzet getraineerd wordt om de transportsector de nek om te draaien.
    Het land waar het meeste geld voor een kaart gevraagd wordt, Nederland. Het land waar niets op tijd geregeld kan worden, Nederland, waar chauffeurs ontslagen worden omdat het CBR (ook overheid) niet in staat is om op tijd een rijbewijs af te geven.
    Heel Europa weet dat de nieuwe achterlijke tacho regeling op 15-06-19 van kracht wordt en dan moet je als zogenaamd ontwikkeld land gaan bedelen om werkplaatskaarten in Kroatie!!! die dan ook nog maar een paar maanden geldig zijn (en waar je ook nog de volle mep voor moet betalen)
    De verantwoordelijke instanties moeten hun ogen uit hun kop schamen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie