ADR-gekeurde Scania G340 op LNG
| 12:57 | Korneel Luth

ADR-gekeurde Scania G340 op LNG

Meijndert Transport in Moerdijk heeft een primeur: een ADR-gecertificeerde Scania G340 die loopt op LNG.

Scania leverde onlangs deze G340 LNG-trekker aan Meijndert Transport in Moerdijk. Scania zegt hiermee de eerste fabrikant te zijn die voor de Nederlandse markt een ADR gecertificeerde LNG-trekker heeft neergezet.

LNG doorbraak: universeel inzetbaar

“Voor ons is het een heel bijzondere auto,” zegt Rien Meijndert. “Wij hebben grote interesse in het rijden op LNG, maar zitten voornamelijk in het ADR-werk. Dus we verwachten veel van dit voertuig.”

“LNG-trucks waren tot nu toe nog niet ADR-gecertificeerd,” vertelt Scania Fleetsales manager Johan Nagtegaal. “Wil de truck met een LNG-motor echt doorbreken, dan moet die universeel inzetbaar zijn dus ook met een lading onder ADR.”

ADR-gekeurde Scania G340 op LNG
Deze G340 is niet alleen goed voor het imago van het wegtransport, hij ziet er ook gewoon goed uit.

Natural Passion

Rien Meijndert: “We laten deze trekker ook nog als LZV keuren. Dat kan omdat de truck voor 340 pk een enorm hoog koppel van 1600 Nm heeft. Dat is zo’n 300 Nm meer dan bij anderen. Dat geeft ook een enorme souplesse. Je zou bijna zeggen dat hij rijdt als een pittige diesel. Maar dat zou tekort doen aan de mooie LNG-techniek. We hebben hem niet voor niets Natural Passion genoemd.”

Bevoorrading LNG vulstations

Ook bij Scania liggen de ambities hoog. De bevoorrading van LNG vulstations gebeurt nu nog met dieseltrucks. Vanaf nu kan dit ook met LNG-trucks gebeuren. Het aantal LNG vulstations ligt nu op 14, maar volgend jaar rond deze tijd moeten dat er 25 zijn.

Ook op de Maasvlakte ziet Scania kansen voor de LNG-truck. Vooral bij het overrijden en het shuntvervoer van containers. “Qua afstand kon dat al makkelijk met een CNG-truck. Maar omdat de vervoerder nooit weet of de volgende lading niet onder ADR valt, was een truck op LNG daar tot nu toe geen optie. Dat hebben wij nu opgelost”, aldus Nagtegaal.

ADR-gekeurde Scania G340 op LNG
Dankzij de LNG-tanks aan weerszijden van het chassis is de trekker 200 kilogram zwaarder dan een vergelijkbare dieseltruck. De tanks moeten namelijk veel sterker uitgevoerd zijn dan gewone dieseltanks.

Liquefied Natural Gas is interessant

LNG staat voor Liquefied Natural Gas, ofwel: vloeibaar gemaakt aardgas. Onder zeer lage temperaturen wordt het gas namelijk vloeibaar.

De CO2-uitstoot van een truck die op LNG rijdt, is per definitie lager dan die van een dieseltruck. Dat maakt de truck interessant voor vervoerders, maar ook voor verladers die hun CO2-voetafdruk willen verkleinen.

Met bougies, zonder vermogensverlies

Scania heeft haar 5 cilinder 9 liter motor aangepast voor de verbranding van gas, door middel van het Otto-motor-principe met bougies.

Voorheen betekende dit een half zo sterke motor, vergeleken met de diesel-versie. Scania-techneuten hebben de motor echter zo verfijnd dat koppel en vermogen zelfs iets boven dat van de dieselversie liggen.

In Zweden, op de testbaan van het Scania Demo Centre, reden we onlangs zelf met de G340. En dat viel niets tegen.

Lees ook:

Scania slaat nieuwe CO2-weg in

 

Klik hier voor alle Scania-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie