Actie!
| 07:42 | Truckstar Redactie

Actie!

Vandaag 14 mei wordt er actie gevoerd door chauffeurs, in Brussel, en hier in Nederland.

Chauffeurs uit heel Europa zijn vandaag in Brussel om bij de EU te demonstreren tegen de misstanden in het wegtransport. In Nederland vindt gelijktijdig een actie plaats.

Edwin Atema van FNV Bondgenoten legt uit: “In Europa staat het jaar 2013 in het teken van debatteer mee. Op 14 mei doen we dat dan ook graag! Vanuit heel Europa bellen chauffeurs naar Eurocommissaris Kallas en zijn ambtenaren in Brussel met de oproep: ‘geen verdere liberalisering, stop sociale dumping en op naar een eerlijke transportmarkt ‘. Daarnaast trekken we met een hele stoet chauffeurs door het land.”

Amersfoort – Papendrecht
Deze chauffeurs verzamelden zich vanmorgen in Amersfoort en reden van daar naar Schenk Tanktransport in Papendrecht. Dit bedrijf steunt de actie en vertelde Eurocommissaris voor transport Kallas telefonisch dat de huidige cabotageregels niet verder opgerekt mogen worden.

Volgende stop: EVO
De volgende stop is verladersorganisatie EVO in Zoetermeer. Deze branche-organisatie is groot voorstander van het verder vrijgeven van de binnenlandse transportmarkten – dit in tegenstelling tot werkgeversclub TLN.

In Zoetermeer zullen de chauffeurs de EVO een aantal vragen laten beantwoorden. Wil de EVO een eerlijke sector, of willen ze door op de ingeslagen weg, zoveel mogelijk winst over de ruggen van chauffeurs. Truckstar sprak enige tijd geleden met EVO-woordvoerder Jeroen de Veth die het standpunt van de EVO verdedigde.

Bij de acties is ook onze eindredacteur Bert Mateboer aanwezig. Hij zal ons in de loop van de dag een update sturen van het verloop van de actie.

Pijnlijk
Het probleem in Europa is inmiddels pijnlijk bekend. Goedkope lonen-concurrentie uit Oost-Europa maakt hier het wegtransport kapot. In het derde-landen transport valt inmiddels niet veel meer te redden en zijn we definitief een grote hap werk kwijtgeraakt.

Ook in het internationale transport van en naar Nederland vechten Nederlandse transporteurs een oneerlijke strijd met de Oost-Europese concurrenten, en met Nederlandse bedrijven die op oneigenlijke wijze Oost-Europese chauffeurs Nederlands werk laten doen.

Beetje bescherming
De binnenlandse transportmarkten zijn op dit moment nog enigszins beschermd. Een buitenlandse truck mag drie binnenlandse transporten doen in een ander land in een periode van zeven dagen.

Hoewel het duidelijk is dat er in Europa geen level playing field is, en Europa nog lang niet klaar is voor het verder opengooien van die binnenlandse markten, lijkt de Europese Commissie onder leiding van Eurocommissaris Kallas door te gaan met de plannen de cabotageregels te versoepelen.

Met redenen als marktefficiëntie en CO2-reductie dendert Kallas regelrecht af op het definitief uitroeien van de bestaanszekerheid voor de vakman op de weg, aldus FNV Bondgenoten.

Edwin Atema zegt: “In de praktijk betekent dit dat het uitbuiten van werknemers op deze manier gelegaliseerd wordt.”

Uit hun vak gedrukt
Daarnaast zullen duizenden hardwerkende Nederlandse chauffeurs uit hun vak gedrukt worden als de cabotageregels verder versoepeld worden, Atema: “Deze cabotageregels zijn er omdat de grote sociale en fiscale verschillen in Europa bij het verder liberaliseren van de markt ontwrichting van de markt en het sociaal dumpen van arbeidsplaatsen met zich meebrengt.”

Geen regels afschaffen, maar handhaven!
“Nu al zien we buitenlandse chauffeurs die werken voor slechts twee euro per uur, de sociale dumping is nu al aan de orde van de dag. Brussel moet geen regels afschaffen maar de handhaving van deze regels waarborgen en niet langer wegkijken van de mensonterende toestanden in de sector. De Europese plannen zijn rampzalig voor het binnenlandse vervoer, de Nederlandse chauffeurs en de Nederlandse bedrijven. Nu bijna negen op de tien Nederlandse chauffeurs werkzaam zijn in het binnenlandse vervoer zet Kallas de toekomst van – alleen al in Nederland – duizenden bedrijven en tienduizenden transportwerkers op het spel.”

2 Reacties
  1. Plat gooien is niet de oplossing! Een kleine ondernemer als ik ga dan gelijk kapot.Pak de bedrijven die zo verschikkelijk aan het uivlaggen zijn aan. Van mijn part zorg dat ze hum terrein niet meer opkunnen. Maar laat ons eigenrijders met rust we hebben het al zwaar zat!

  2. O, wat is dit weer een sterke Hollandse Actie. Ik zou bang worden als ik Brussel was. Net als die toeter actie, “Gevaarlijk!”. Ik snap niet dat de mensen zich al jaren zo laten bespelen. Kijk toch eens naar onze Zuiderburen. Leg de boel gewoon plat, geen transport voor een week en kijk wat er gebeurt. AANPAKKEN

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie