Actie in Transport: teken tegen cabotage en Schengen
| 15:34 | Truckstar Redactie

Actie in Transport: teken tegen cabotage en Schengen

Ruim 200 chauffeurs aanwezig op groepsbijeenkomst ‘Actie in de Transport’.

Een bescheiden begin, maar volgens leden van de organisatie genoeg om vastbedraden door te gaan. Vrachtwagenchauffeur en initiator van Actie in de Transport Mark Vos kijkt met een positieve blik terug op de bijeenkomst: “30 maart was voor ons een peildatum, 200 is een mooi aantal, maar dat moet natuurlijk meer worden om echt resultaat te boeken. De strijdbaarheid is er merkbaar en daarom gaan we door.”

40.000 handtekeningen
Actie in de Transport zet zich in tegen de misstanden de transportsector zoals de overmatige toevloed van Oost-Europese chauffeurs. Actievoeren doormiddel van het blokkeren van wegen wil Actie in de Transport niet. Joop van Rooij, woordvoerder  en nieuw benoemde voorzitter van de actiegroep, stuurt in plaats daarvan aan op het tekenen van twee petities. Hiermee wil Actie in de Transport de Tweede Kamer dwingen tot het praten over de problematiek in de transportsector: één petitie voor het verankeren van cabotagewetgeving in de Nederlandse wet, en één om het Duitse veto tegen vrij verkeer van personen, goederen en diensten vanuit Roemenië en Bulgarije in het Schengengebied te steunen.

Lees hier meer over de Duitse wens om de Roemenen en Bulgaren buiten Schengen te houden.

Van Rooij wees erop dat de regels voor cabotage er wel zijn in Nederland, maar dat er in de wet niet of onvoldoende een handhavingsbeleid is vastgelegd. Sancties op overtredingen door buitenlandse bedrijven blijven daarom uit en daar moet verandering in komen. De tweede petitie gaat over Roemenie en Bulgarije. Deze landen krijgen als er niets gebeurt op 1 januari 2014 toestemming tot vrij verkeer van goederen, diensten en personen in het gebied van Schengen. Duitsland wil hiertegen een veto uitspreken en Actie in de Transport wil met de petitie Nederlandse politici aansporen hetzelfde te doen.  

Sprekers
Actie in de Transport nodigde diverse sprekers uit om in Deurningen hun visie op de problematiek in de transportsector te uiten. Onder hen Dirk Segers, ex-eigenrijder en oprichter van de Belgische Actiegroep ODU (Owner Drivers United) die sinds 2011 vecht voor een betere transportsector met eerlijke prijzen en betere regelgeving. Dirk wees op de belangenverstrengeling die merkbaar aanwezig is in België: bestuursleden van zowel werkgeversorganisaties als vakbonden hebben zelf transportbedrijven en uitvlagkantoren in het buitenland. Van geloofwaardigheid is volgens Segers daarom niet meer te spreken. Ook in Nederland moet volgens Segers worden gewaakt voor teveel verstrengeling tussen bonden, werkgeversorganisaties en grote bedrijven. Op het gebied van regelgeving wees Segers op de overmatige regelzucht waarmee chauffeurs dagelijks te maken krijgen. Emotie was merkbaar aanwezig bij Segers toen hij afsloot: “Hoe kan het zijn dat mensen die voor ons regels opstellen hun kinderen ’s avonds nog recht in de ogen aan kunnen kijken, dat van een ander afpakken?”

Politiek informeren
Onder de sprekers bevond zich ook politicus Machiel de Graaf (PVV). Hij wees op de diverse problematiek die het huidige verenigde Europa met zich meebrengt en voerde daarbij terug op de Filipijnse chauffeurs in dienst van Dinotrans. De Graaf stelde daarover in februari kamervragen aan Minister Schultz van Haegen. Daarop ontving hij nog geen antwoord omdat het beantwoorden van de vragen zogezegd ‘meer onderzoek’ behoeft. Volgens de Graaf tekenend voor de ‘regeltjesdiarree’ waarin Nederland mede door Europa in verzeild is geraakt. 

Over het resultaat van de huidige Europese Unie is De Graaf duidelijk: “Een paradox doet zich gelden: in plaats van dat het beter zou moeten gaan met Europa, wordt iedereen armer.” Als tegenvoorbeeld noemde hij Noorwegen en Zwitserland, landen die zich zichzelf op alle vlakken prima redden. De Graaf hamerde erop dat het belangrijk is om politici op de hoogte te brengen en te houden van problematiek: “Blijf vooral aan de bel trekken, mail volksvertegenwoordigers van alle partijen en zorg dat de problematiek op de kaart komt.”

Vakbonden varen eigen koers
Vertegenwoordigers van de gevestigde vakbonden FNV en CNV traden niet op als spreker in Deurningen, nadat deze eerder aangaven hun eigen koers te willen varen. Toch geeft Actie in de Transport aan wel nodig te hebben en dat vruchtbare samenwerking gewenst is. Joop van Rooij: “Bonden hebben we nodig. Maar het wordt tijd dat daar mensen komen te zitten met verstand van een vrachtwagen en de transportsector.”

Wel aanwezig was voorzitter van de Nederlandse Vervoersbond (NVB) Patrick Meeuwisse. Hij hamerde op een betere cao voor de transportsector. Meeuwisse benadrukte verder dat een vakbond er voor haar leden moet zijn, en niet om zichzelf in stand te houden.  

Enorme ambities
Bovengenoemde onderwerpen waren niet het enige waarover in Deurningen gesproken werd. Joop van Rooij voerde ook andere punten aan waarvoor Actie in de Transport zich wil inzetten zoals een betere werkbaarheid van het rij- en rusttijdenbesluit, het afschaffen van Code 95 vanwege grote verschillen in Europa in kosten en opleidingen, het mede verantwoordelijk stellen van planners en verladers bij opgelegde boetes onderweg en het afschaffen van diverse rijverboden omdat die de transportsector onnodig veel extra kosten opleveren.

Tevens pleitte Van Rooij voor instellen van een nieuwe organisatie voor het handhaven van regelgeving. Die organisatie zou dan EVOB moeten gaan heten (Europese Vergunningsorganisatie Beroepsvervoer). Door afschaffing van de tachograaf en het invoeren van een nieuw digitaal systeem dat naast rij- en rusttijden alle benodigde vergunningen controleert denkt Van Rooij tot een beter gereguleerde transportsector te kunnen komen. Met dit systeem kunnen overtredingen dan alleen in het land van herkomst beboet worden. 

SP opent meldpunt
PVV’er Machiel de Graaf was zaterdag de enige aanwezige vanuit politieke hoek. Toch zijn er andere partijen die zich bekommeren om de transportsector. De SP opende daarom deze week een meldpunt voor misstanden in het wegvervoer. Het meldpunt blijft een maand geopend en de klachten zullen door SP worden gebundeld en samen met suggesties voor oplossingen worden overhandigd aan Europees Commissaris voor Transport Siim Kallas. SP Europarlementariër Dennis de Jong: “Hoe meer verhalen van vrachtwagenchauffeurs wij ontvangen, hoe beter het beeld dat wij krijgen over de misstanden op de weg.”

Foto: Initiator Mark Vos: “We gaan door.”

1 Reactie
  1. Een totaal uit zijn verband gerukt lul verhaal , voor de waarheid achter AidT verwijs ik de schrijver van dit artikel naar Chauffeurstoekomst.nl,
    De zogenaamde 12000 facebook volgers , zijn er doordat mensen die zich hebben aangemeld ook hun volgers hebben toegevoegd, veel van de volgers weten niet dat ze “vrienden”zijn met AidT voor meer info contact@chauffeurstoekomst.nl

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie