ACEA: ‘Maak LZV grensoverschrijdend mogelijk’
In 2030 moeten trucks 30 procent minder CO2 uitstoten dan nu. Dat is technisch moeilijk haalbaar, vrezen de truckfabrikanten. Ze wijzen daarom op de voordelen die de LZV in dit opzicht biedt.Truckfabrikanten, verenigd in de ACEA, pleiten voor de internationale toelating van LZV’s in alle EU-landen. De clubleden wijzen op de voordelen die LZV’s bieden als het om de uitstoot van CO2 gaat. In België, Denemarken, Finland, een groeiend aantal Duitse deelstaten, Nederland, Portugal, Spanje en Zweden zijn ze al toegestaan. Wel zijn de regels voor wat tonnage en maximale omvang betreft in die landen nog niet gelijk. Onder de dwarsliggers neemt met name Frankrijk een prominente plaats in.
Voordelen LZV
De praktijk toont aan dat een LZV van 25,25 m lengte en 150 kuub laadvolume circa 15 procent CO2 bespaart, stelt de ACEA. Bij de inzet van LZV’s van 32 m die 200 kuub lading ineens kunnen vervoeren, loopt het voordeel op tot 27 procent. Daarnaast zijn lange combinaties gunstig voor de verkeersdrukte. Waar vijf een normale combinaties (500 m3) circa 500 meter weg nodig hebben, is dat 368 meter bij gebruik van vier LZV’s (600 m3) en 296 meter bij drie super-LZV’s (600 m3).
Europese regelgeving
“Gezien de problemen die uitbreiding van het wegennet en het vrijmaken van geld voor de aanleg met zich meebrengen, is de LZV een belangrijke stap in de goede richting – al is er natuurlijk méér nodig.’’ Met dat méér bedoelt de ACEA onder andere de Europese regelgeving. De inzet van LZV’s wordt een stuk aantrekkelijker als ze grensoverschrijdend vervoer mogen uitvoeren en dan neemt het positieve effect overeenkomstig toe, aldus de ACEA, die zich daarom met nadruk tot de Europese politici richt. Zo moet de Europese Commissie voor harmonisering van de maximale tonnages en afmetingen zorgen. Verder is het van belang dat bij de aanleg van nieuwe wegen van meet af aan aandacht is voor de afwijkende maten van zulke vrachtwagencombinaties, zei de ACEA tijdens een bijeenkomst in Brussel.
30 procent zuiniger
De aanleiding tot dit verhaal is de beperking van CO2-uitstoot die de EU de truckbouwers heeft opgelegd voor 2025. Trucks die dan nieuw op de markt komen, moeten 15 procent minder CO2 uitstoten dan in 2019 en vijf jaar later moet dat min 30 procent zijn. Vooral dat laatste is een grote opgave voor de fabrikanten: het betekent in feite dat elke vrachtauto tegen die tijd 30 procent zuiniger moet zijn.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht
Ik ben heel trots op België, dat ze LZV’s toestaan. Ik heb gelezen dat een Belgisch bedrijf, genaamd BE-trans hun eerste LZV inzetten tussen de haven van Antwerpen en de plaats waar het bedrijf ligt.