A1 Muiderberg-Hoevelaken moet beter
| 13:53 | Truckstar Redactie

A1 Muiderberg-Hoevelaken moet beter

Minister Schultz van Infrastructuur wil de A1 tussen de knooppunten Muiderberg en Hoevelaken verbeteren.

Eind dit jaar start een zogeheten MIRT-onderzoek naar de mogelijkheden om het verkeer op de A1 goed door te kunnen laten stromen. MIRT staat voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.

A1 benoemd tot knelpunt

In dat MIRT-kader is dit drukke deel van de A1 benoemd tot één van de knelpunten die in de toekomst moeten worden aangepakt. Blijft alles bij het oude, dan ontstaan er grote problemen in de toekomst. Maar ook nu zijn er al grote problemen.

Zo moet na knooppunt Eemnes het verkeer van vier naar twee rijstroken als de parallelbaan van het knooppunt ter hoogte van Baarn er bij komt. Verder naar Amersfoort stroopt het verkeer in de spitsuren in beide richtingen en komt de boel geregeld helemaal tot stilstand.

Maar ook in ’t Gooi stroomt het verkeer niet altijd makkelijk door. De spitsstroken hebben daar voor verlichting gezorgd, maar die blijven een lapmiddel. Probleem is daar dat het in de toekomst moeilijk wordt de weg te verbreden vanwege aangrenzende bebouwing en lokale wegen.

Cruciale verbinding voor goederenvervoer

De A1 is echter een cruciale verbinding voor het goederenvervoer door heel Nederland en Europa, zo zegt branche-organisatie TLN. Daar is men blij met de benoeming van de A1 als knelpunt dat in de toekomst moet worden aangepakt.

TLN heeft dit traject al lang op de prioriteitenlijst staan. Na afronding van het lopende project Schiphol-Amsterdam-Almere en de geplande uitbreiding van knooppunt Hoevelaken, ontstaat op de A1 bij Eemnes een nog grotere grote flessenhals dan nu al het geval is. De verbeterde doorstroming die door beide genoemde projecten wordt verwacht, zal daardoor voor een groot deel teniet worden gedaan. Aanpak van de A1 is daarom van groot belang. TLN pleit voor een opwaardering naar minimaal 2×4 rijstroken.

A1 Muiderberg-Hoevelaken moet beter
Hier bij Amersfoort is het maar een smalle bedoening met 2×2 stroken.

Stevige inzet op verbreding wegen

De minister geeft aan dat ze de komende periode stevig inzet op de verbreding van wegen, aanleg van ontbrekende schakels in het hoofdwegennet en mobiliteitsmaatregelen waarmee de bestaande infrastructuur beter wordt benut. Tot 2028 trekt de minister 25 miljard euro uit voor aanleg van nieuwe wegen. Het gaat daarbij om grote projecten zoals de wegverbreding tussen Schiphol-Amsterdam-Almere, de A10 Amsterdam Zuidas, de A27 Houten-Hooipolder, de verlengde A15, de Blankenburgtunnel en de A27/A12 Ring Utrecht. Deze kabinetsperiode komt er in totaal 761 km weg bij. De A1 bij Eemnes hoort volgens TLN zeker in dat rijtje thuis.

 

Openingsfoto: De A1 bij Naarden (ANP).

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie