‘Hoe kunnen we onze impact op het milieu verkleinen en het brandstofverbruik verlagen?’ Die vraag legde Inter-Logistics bij BAS Truck Center neer toen een deel van het wagenpark aan vervanging toe was. Het bedrijf koos na een uitvoerige oriëntatie voor vijf Volvo FH LNG-trekkers en zes Volvo FH I-Save-trekkers met Turbo Compound-motor.
Inter-Logistics is gespecialiseerd in het vervoer van stukgoed, bulktransport, biertransport en ADR-transport. Het transportbedrijf is internationaal actief en voert deze werkzaamheden uit met dertig trucks. “Wij investeren in een jong wagenpark en hanteren een vervangingscyclus van vijf jaar”, zegt directielid Freek van Erp. “We stonden voor een vervangingsopgave en dat was een mooie aanleiding om aan de slag te gaan met duurzaamheid en brandstofbesparing. Daarover zijn we met BAS Truck Center in gesprek gegaan.”
LNG-trucks
Al snel kwamen LNG-trucks als optie op tafel. “BAS Truck Center heeft voor ons een businesscase uitgewerkt op basis van inzet en kilometrage. De businesscase toont aan dat een LNG-truck uit kan in de vervangingscyclus die wij hanteren. Dat komt door een combinatie van factoren, zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA) die geldt voor LNG-trucks, een gunstig verbruik en het feit dat een kilo LNG goedkoper is dan een liter diesel. Het grootste voordeel halen we echter door de Maut-vrijstelling in Duitsland. De LNG-trucks kunnen we namelijk volledig inzetten voor transport in Duitsland. Dat scheelt ons per truck circa 15.000 euro per jaar aan tolkosten. Op basis van de sluitende businesscase hebben we besloten om vijf Volvo FH 460 LNG 4×2-trekkers aan te schaffen.”
‘Positieve reacties’
De keuze voor een duurzame transportoplossing valt op, ziet Van Erp. “Ik heb nog nooit zoveel positieve reacties gehad op de aanschaf van nieuwe trucks. Met de LNG-trucks verkleinen we onze CO2-uitstoot met 20 procent in vergelijking met een dieseltruck. Het feit dat je als bedrijf bezig bent met schoon transport, wordt zeer gewaardeerd. Veel opdrachtgevers hebben net als wij het doel om de CO2-uitstoot te verlagen. Ik ben ervan overtuigd dat je als transportonderneming met 2-0 voor staat als je je nek uitsteekt en opdrachtgevers zien dat je daar in investeert.”
Testperiode
Daarnaast heeft Inter-Logistics zes brandstofzuinige Volvo FH I-Save 460 4×2-trekkers met Turbo Compound-motor aangeschaft. Een succesvolle testperiode overtuigde Van Erp. “In het gesprek met BAS Truck Center over ons wagenpark, kwam dus ook aan de orde hoe we brandstof kunnen besparen. We kregen het aanbod om met een Volvo FH I-Save demotruck te gaan rijden om te zien wat dit bij onze inzet zou betekenen voor het verbruik. De cijfers spraken voor zich.”
“Met ons wagenpark zitten we op een gemiddeld verbruik van 27 à 28 liter per 100 kilometer, met de demotruck haalden we 22 à 23 liter op 100 kilometer. Met een jaarkilometrage van 100.000 kilometer tikt een besparing van 5 liter per 100 kilometer flink aan, zeker nu de dieselprijzen weer stijgen. Bovendien profiteren we vanaf dag 1 dat we met deze trucks rijden van dit voordeel. Daarmee dragen deze trucks direct bij aan het rendement en versterken ze de concurrentiepositie van ons bedrijf.”
‘Totaaloplossing’
Van Erp spreekt van een totaaldeal die goed is voor het milieu en het bedrijf. “Dat is tot stand gekomen in een mooi samenspel met de dealer. Inter-Logistics kent BAS Truck Center als een betrouwbare partij die meedenkt en dat bleek ook nu weer. BAS Truck Center heeft voor onze vragen oplossingen aangedragen die ons verder helpen. Hét grote voordeel van BAS Truck Center is dat ze alles onder één dak hebben en een totaaloplossing bieden. Wat me bijvoorbeeld opvalt is hoeveel ze aandacht ze besteden aan opvolging. Als onze chauffeurs een paar maanden met de nieuwe trucks rijden, krijgen ze een training van BAS Truck Center met tips en adviezen om de mogelijkheden van de trucks nog beter te benutten.”