Stefan Geerts Transport uit Den Bosch rijdt sinds kort met de nieuwe generatie MAN TGX. De trekker is in de zwarte huisstijl van Verachtert.nl gespoten, aangezien de truck daar vast voor rijdt.
Voor chauffeur André Janssen betekent de nieuwe MAN TGX dat hij een complete generatie van de MAN TGX overslaat. Zijn vorige MAN was namelijk nog van de eerste TGA generatie, en die truck had inmiddels 1,3 miljoen kilometer op de klok.
Gewacht op het nieuwe model
“Wij rijden hoofdzakelijk binnenland en we doen lang met een truck”, aldus Stefan Geerts. “Om die reden hebben we dan ook een complete generatie overgeslagen, en toen ik hoorde dat dit nieuw model er aan kwam heb ik zelfs even gewacht met investeren. De vorige MAN heeft dus zelfs nog wat langer doorgereden dan normaal bij ons, maar zonder enig probleem.”
Voor Geerts was het wachten op het nieuwe model de moeite waard, juist omdat hij er zo lang mee doorrijdt. “De vorige trekker was nog net van het eerste model TGA, en vlak daarna kwam toen de facelift TGX. Je rijdt dan meteen tien jaar met een ouder model, en dat wilde ik deze keer voorkomen.” Daar is Stefan goed in geslaagd, want met het nieuwe model heeft hij bijna een primeur in huis. Er zijn al heel wat nieuwe MAN TGX trucks verkocht, maar je ziet ze nog niet dagelijks rijden.
Lange wielbasis
Chauffeur André Janssen rijdt vast voor Verachtert.nl, een bedrijf dat ‘work tools’ maakt voor graafmachines. André: “Verachtert maakt en doet onderhoud aan allerlei grijpers, graafbakken, sloopscharen en andere hulpstukken voor hydraulische graafmachines. Ik rij dagelijks met die hulpstukken door Nederland en België voor de aan- en afvoer. Om die reden heb ik een open oplegger en een autolaadkraan achter de cabine waarmee ik zelf kan laden en lossen.” Om de autolaadkraan op te kunnen bouwen koos Stefan Geerts voor de 3,90 m lange wielbasis. Geerts: “Ik had die kraan nog staan en die heb ik zelf opgebouwd. Het is een HMF 22 ton/meter kraan en dat volstaat voor dit werk. Door de opbouw in eigen huis konden we snel aan de gang met deze nieuwe auto. De complete opbouw was in twee weken klaar.”
Geavanceerde systemen
De MAN TGX is voorzien van de ruime GM slaapcabine met hoog dak. De truck heeft alle moderne elektronica aan boord, waaronder de MAN SmartSelect bediening voor de multimedia systemen. Verder is de truck uitgerust met het geavanceerde ACC systeem met Stop and Go, en uiteraard met alle veiligheidsvoorzieningen. Voor chauffeur André was dat even wennen: “Ik rij er nu drie weken mee en voor mij was het een revolutie. Alleen al de automaat is een enorme vooruitgang, en dat geldt ook voor de rust in de cabine. Verder zijn er al die mooie, geavanceerde systemen waarmee ik nog veiliger en zuiniger kan rijden dan met de vorige MAN.”
Divers wagenpark
Stefan Geerts heeft een wagenpark met 12 trekkende eenheden in de meest uiteenlopende uitvoeringen. “Wij doen veel hijswerk met autolaadkranen, maar ik heb ook 6×6 kippers met een knijper. We doen glasinzameling en we hebben drie dichte combi’s waarmee we linnengoed voor een wasserij rijden. Verder rijden we dus met één auto vast voor Verachtert BV.”
Een bijzonder divers wagenpark dus waarin meerdere merken vertegenwoordigd zijn. “Dit is de tweede MAN truck in onze vloot en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de nieuwe MAN”, aldus Stefan Geerts. De nieuwe MAN 18.430 TGX GM werd geleverd door MAN Truck dealer Thieu van Dorst Bedrijfswagens, vestiging Den Bosch. Deze dealer met vijf vestigingen in Zuid-West Nederland gaat vanaf 1 januari verder onder een andere naam.