De helft van de vrachtwagenchauffeurs overtreedt de rij- en rusttijdenwet. Zij rijden langer door dan wettelijk mag waardoor zij niet de benodigde rust krijgen. Dat blijkt uit een enquête van tv-programma De Monitor (KRO-NCRV) in samenwerking met FNV Transport en Logistiek, CNV Vakmensen en Stichting Chauffeursnieuws onder ruim 1800 vrachtwagenchauffeurs.
Tv-programma De Monitor (KRO-NCRV) besteedt hier vanavond (maandag 23 november) aandacht aan, om 22.25 uur op NPO2.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) noemt de uitkomsten heel ernstig: “Het is vooral slecht voor de verkeersveiligheid”. Als meest voorkomende oorzaken worden verschillende dingen genoemd. Een strakke planning, op tijd bij de klant moeten zijn en een werkgever die verlangt dat er wordt doorgereden. Vijfenveertig procent van de vrachtwagenchauffeurs geeft aan: ik voel mij door een strakke planning onder druk gezet om de voorgeschreven rijtijden te overschrijden.
Zo zegt chauffeur Arend-Jan Gielen tegen De Monitor: “Er is veel werkdruk, geen pauzes. De planlijsten zijn dermate kort afgesteld, dat je geen tijd hebt om te stoppen.” Ook het tekort aan parkeerplaatsen in Nederland blijkt een probleem. Driekwart van de chauffeurs zegt daardoor in de knoei te komen met zijn rij- en rusttijden.
Acht procent werkt bij bedrijf dat sjoemelt met tacho
Acht procent van de vrachtwagenchauffeurs geeft in de enquête aan dat zij bij een bedrijf werken dat sjoemelt met de rij- en rusttijdenwet. In de helft van de gevallen wordt de (persoonlijke) bestuurderskaart, verwisseld met die van een andere chauffeur. Of wordt er doorgereden zonder die kaart. Internationaal vrachtwagenchauffeur Mark (gefingeerde naam): “Als we aan het maximum aantal rij-uren zitten, kunnen we in een loods een andere pas halen. Als je die in de tacho stopt kan je nog zo’n zes uur doorrijden. Op papier lijkt het alsof iemand anders in de vrachtwagen heeft gereden.”
ILT: het gaat ons om kwaliteit
De helft van de ondervraagden geeft aan nog nooit te zijn onderworpen aan een wegcontrole door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT haalt de Europese norm niet die stelt dat drie procent van de gewerkte dagen van vrachtwagenchauffeurs moeten worden gecontroleerd. Zelf vindt de ILT de handhaving op orde. “Het gaat hen om de kwaliteit van de controles en niet om kwantiteit”.
Minister: aanspreken op niet halen norm
Minister Van Nieuwenhuizen vindt de uitkomsten van de enquête heel ernstig. “Het is niet goed voor de chauffeurs zelf, want die hebben ook hun rust nodig. Maar het is vooral slecht voor de verkeersveiligheid. Als mensen vermoeid achter het stuur zitten, dan komen er brokken van.” De minister belooft de inspecteur-generaal aan te spreken op het niet halen van de Europese norm. “Ik ga er vanuit dat het volgend jaar op orde is.” De minister bouwt daarnaast aan extra parkeerplekken.
TLN: effectieve controle belangrijk
TLN laat weten dat het beeld dat de enquête oproept niet past bij een bedrijfstak die veiligheid en gezonde arbeidsomstandigheden belangrijk vindt. “Effectieve controle door de Inspectie Leefomgeving en Transport is van belang. Daarnaast ligt er een verantwoordelijkheid bij transportbedrijven, opdrachtgevers en rijders om het werk zodanig in te richten dat volgens de regels gewerkt kan worden. Dan is er ook een gelijk speelveld voor alle transporteurs.”