Scania introduceert een nieuwe serie V8-motoren. De V8 met 770 pk is daarmee de nieuwe ‘king of the road’ en biedt een recordvermogen. De vermogens zoals we ze nu kennen (520, 580, 650 en 730 pk) komen te vervallen en worden vervangen door respectievelijk de 530, 590, 660 en 770 pk sterke V8-motoren. Scania claimt ook een enorme verbetering van het brandstofverbruik.
De inhoud van de V8-motor blijft met 16,4 liter ongewijzigd en ook aan de blokhoek, van 90 graden, wordt niets veranderd.De truckfabrikant zegt dat de totale besparing kan oplopen tot zes procent – of zelfs meer – onder de juiste omstandigheden. Bijvoorbeeld wanneer de nieuwe G33-versnellingsbak in de aandrijflijn wordt opgenomen. Een brandstofbesparing van die omvang maakt natuurlijk een enorm verschil. Zowel op de lange termijn voor het klimaat als hier en nu voor de transporteur. Wij kunnen niet wachten op onze testtrailer achter de nieuwe trucks te knopen om de nieuwe Scania aan de tand te voelen op onze testroute.
Brandstofbesparing
“Terwijl we overschakelen op fossielvrij transport, moeten we allemaal alles in het werk stellen om onze huidige oplossingen te verbeteren”, zegt Alexander Vlaskamp. Hij is Executive Vice President, Head of Sales and Marketing. “Je kunt je huis niet zomaar laten afbranden omdat een nieuw huis in aanbouw is. De overgang moet naadloos verlopen.” De brandstofbesparing is het resultaat van uitgebreide finetuning en ontwikkeling door de ingenieurs van Scania. Daarbij zijn technologieën toegepast in de voorhoede van de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. De meer dan 70 nieuwe onderdelen zorgen voor minder interne wrijving, hogere compressieverhoudingen, verbeterd nabehandelingssysteem en een nieuw krachtig motormanagementsysteem (EMS).
Verbrandingsmotoren spelen belangrijke rol
Hoewel geëlektrificeerde transporten in de toekomst bovenaan de agenda staan, is de wereld nog steeds afhankelijk van transporten die worden uitgevoerd met vrachtwagens met verbrandingsmotoren. Daarom spelen de nieuwe krachtige V8-motoren van Scania zo’n belangrijke rol. “Een typische langeafstandstruck in Europa legt zo’n 150.000 kilometer per jaar af,” zegt Vlaskamp. “Een redelijke besparing op markten waar LZV’s zijn toegestaan, kan in de buurt komen van 3.000-4.000 liter per jaar voor een truck met onze nieuwe V8. Dat is een geweldige prestatie in alle opzichten.”
Lees ook: Scania introduceert nieuwe high-tech versnellingsbakken
Piekvermogen
Het meest spectaculaire in de nieuwe V8-generatie is de 770 pk, 3.700 Nm top-of-the-line versie. Het is de meest krachtige, af-fabriek leverbare vrachtwagenmotor in productie vandaag de dag. Waar en wanneer wordt al dit vermogen gevraagd? “Dit is natuurlijk niet voor iedereen, maar we zien een groeiende vraag naar trucks die geschikt zijn voor GTW’s van 60 ton en meer, vooral voor wegcombinaties”, zegt Vlaskamp.
“De snelste manier om de transportefficiëntie te verhogen is met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties. De CO2-per-ton berekening is gunstig en bovendien is er de mogelijkheid om de V8-truck te laten rijden op hernieuwbare biobrandstoffen. Het spreekt voor zich dat trucks met Scania’s V8-motoren gewild zijn in landen waar grotere GTW’s zijn toegestaan. Denk hierbij aan de Scandinavische landen. Maar ook landen als Italië en Spanje zijn geïnteresseerd in V8’s, vanwege het heuvelachtige terrein met veel steile en uitdagende wegen.”
Passie en emotie
“We hebben een duidelijk beeld van waar de eerste 770 pk’s een verschil gaan maken”, zegt Vlaskamp. “Er is een sterke logica om zo’n vrachtwagen te bestellen. Deze klanten zijn op zoek naar de beste totale operationele economie. Tevens zijn ze zich bewust van het feit dat meer laadvermogen een betere efficiëntie, meer omzet en een hogere restwaarde betekent.” Vlaskamp besluit: “Maar ik weet dat klanten ook enthousiast zijn door de pure passie en emotie van het rijden in zo’n prachtig stuk gereedschap.”
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."