Buitenlandse vrachtwagens rukken niet alleen op in Nederland, ook in Duitsland is dat het geval. Niet-Duitse (lees: Oost-Europese) trucks legden vorig jaar 7,7 procent meer kilometers af op het Duitse wegennet waarvoor tol moet worden betaald, dan in 2016.
Ze reden tezamen 14,3 miljard kilometers, goed voor 42,6 procent van alle op tolwegen gereden kilometers.
BAG
Dat blijkt uit cijfers van het Bundesamt für Güterverkehr (BAG). Deze instantie meet de verkeersintensiteit op het wegennet waarop door vrachtverkeer Maut moet worden betaald. Het vervoer met Duitse vrachtauto’s nam in 2017 met 0,4 procent toe tot 19,3 miljard kilometer, maar verloor desalniettemin wederom terrein aan buitenlandse voertuigen.
Polen
Poolse trucks hadden vorig jaar een aandeel van 16,1 procent op Duitse tolwegen en daarmee zijn zij veruit koploper. Het Nederlandse aandeel kwam uit op een schamele 2,9 procent. Enkele decennia geleden was dat precies andersom.
Lees ook: België en Duitsland zien in rap tempo meer Euro 6-trucks op de weg komen.