In het Amsterdamse stadsdeel Buitenveldert geldt sinds begin deze maand een inrijverbod voor vrachtwagens. Bedrijven uit de distributiesector proberen dit verbod nu ongedaan te maken.
Buitenveldert stelde het verbod in om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren, maar het omgekeerde gebeurt nu. Belangenvereniging Evo-Fenedex stelt terecht dat als verse levensmiddelen en dergelijke niet met vrachtauto’s afgeleverd mogen worden, een groot aantal busjes die taak moet overnemen.
Hogere kosten
Nog los van de vraag wat dit voor de luchtkwaliteit betekent, zullen door het inrijverbod de drukte op straat en de daaruit voortvloeiende gevolgen voor de verkeersveiligheid juist toenemen. Daarnaast stijgen de kosten voor de winkeliers en hun klanten, want het transport is veel minder efficiënt op die manier. Voor ritten die niet met bestelwagens uitgevoerd kunnen worden, zoals verhuizingen en het afleveren van bouwmaterialen, moeten bedrijven een ontheffing aanvragen en ook die kost weer extra geld.
Woud van regels
Volgens Evo-Fenedex is zijn er in de Nederlandse steden meer dan 1.500 verschillende regels en beperkingen voor het distributieverkeer van kracht. Deze wildgroei staat een efficiënte en daardoor minder belastende goederendistributie enorm in de weg en daarom pleit de vereniging voor een enkel digitaal loket waarop ondernemers de toegang tot alle Nederlandse binnensteden kunnen regelen.
Biodiesel
De Volvo distributietruck op de foto boven dit stukje verscheen in 2012 voor het eerst in de Utrechtse binnenstad. Hij rijdt op biodiesel van de tweede generatie, wat wil zeggen dat de brandstof niet van voedselgewassen wordt gemaakt maar gewonnen uit plantaardig afval. Oplossingen zoals deze of elektrisch aangedreven vrachtwagens zetten duidelijk meer zoden aan de dijk voor een beter leefklimaat dan een algemeen inrijverbod.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht