De Duitse Bondsraad, enigszins vergelijkbaar met onze Eerste Kamer, wil dat de grensregio’s worden uitgezonderd van de jongste tolplannen
Verkeersminister Alexander Dobrindt wil buitenlanders Maut laten betalen voor het gebruik van de autobahnen. De Bondsraad vreest echter dat dit de Duitse economie alleen maar geld zal kosten. Bovendien is het slecht voor de Europese integratie, menen de politici in Berlijn, en kost de invoering waarschijnlijk meer dan de tol ooit zal opbrengen. Nederland en Oostenrijk zijn fel tegen en hebben de plannen van Dobrindt aanhangig gemaakt bij de Europese rechter in Straatsburg.
De Bondsraad bestaat uit 69 afgevaardigden van de verschillende deelstaten. Ze zijn niet gekozen en hebben alleen een adviserende functie, maar kunnen de tolplannen wel vertragen. Dobrindt echter heeft haast, want de Duitse verkiezingen staan voor de deur en het is nog de vraag of hij na september deel uitmaakt van het nieuwe kabinet.
De uitzondering geldt niet voor vrachtverkeer: dat betaalt vanaf 7,5 ton voor elke gereden kilometer. In juli 2018 moet deze heffing voor het complete Duitse wegennet gaan gelden en er zijn bovendien plannen om de gewichtsgrens te verlagen tot 3.500 kg, maar daar heeft het MKB grote moeite mee.